Alla inlägg under december 2012

Av Ulla - 31 december 2012 09:00

 

 

 

 

 

När jag tittar tillbaka på året som har gått inser jag att även detta år har varit fullt av både glädje och sorg, upp och ner, hit och dit.

 

 

   

 

2012 säger vi adjö till,,,,,,

 

Det är dags att summera.

 


Ännu ett år har snart nått sitt slut..

 


Tiden har gått svindlande fort sedan det senast var nyårsafton, ett år som inneburit både glädje och sorg, som vanligt får man väl säga, livet är nu en gång sådant och ingen slipper väl helt undan.

Det är då vi ofta sitter och tänker efter, hur har detta året varit.

Vissa saker kommer man ihåg mycket väl, annat bara rinner ut i sanden.

Jag minns, jag glömmer.

Minns att jag tänker och funderar mycket och det kommer jag nog alltid att göra…

Jag tror att det är bra att man sinnar sig och tänker efter ibland, och inte bara rusar iväg.

Men det är nog så att när man blir lite äldre, så tänker man efter oftare än när man var ung och hade sina barn små.

Det var väl inte alltid man hade tid för eftertankar, utan allt skulle rusa på. Är det något så är det väl det, att man får mera tid för sig själv, och att man är nöjd och glad över det man har.

 

Det är så många som har det svårt både här i Sverige och utomlands.

 

Krig utomlands och annat elände.

 

Om du har gamla vänner och andra du känner som du vet år ensamma och som drabbats av krämpor och besvär som därför inte kommer ut någonstans och får någon själslig stimulans.

Gå till dem ibland och ge en pratstund och en hjälpande hand.

De blir glada för om de ett telefonsamtal får att någon bryr sig om hur de mår.

Till detta behövs inte så mycket energi bara lite omtanke och empati och kanske lite fantasi hur du vill att ditt liv en gång ska bli.

Att ett leende från dig kan sätta guldkant på en hel dag för en medmänniska- Ett vänligt ord från dig kan bryta tystnaden och isoleringen från någon ensam.

 

Jag ringde igårkväll några samtal och gladde flera personer.

 

Nu på morgonen/förmiddagen skall jag göra en liten blomrunda till några speciella personer

 

På förmiddagen denna dag så kommer några vänner från Värmland och firar nyår med oss.

Vi hoppas på en trevlig stund denna Nyårsafton med fyrverkerier som vår Göteborgs Posten bjuder på kl 17 om vädret tillåter då går vi upp på berget där vi bor och beskådar detta spel.

Sedan tänker vi äta gott,,,,och  njuta och vara  glada och pigga....

 

Så nu tittar jag inte in mer detta år utan återkommer när våra gäster åkt hem och dom åker inte förrän nästa år. 

 

Till sist alla min bloggvänner vill jag tacka er, för alla trevliga och uppmuntrande kommentarer.

 

 

Gott Nytt År alla mina bloggvänner och ni som bara tar en "titt-in"...

 

  

 

Skriv gärna ett par rader,,,alltid lika trevligt att läsa dina ord.

 


Om vi inte "ses" så önskar jag dig allt gott och sköna dagar framöver!

 

 

 

  Njut av livet,kram!  

 

 

 

Jag lever på HOPPET,,,,,,,,,,,,,,precis som vanligt...   

 

 


Du nyår som susar med vingar av glänsande snö, som blandar med glittrande solljus den bittraste vind och tänder mer flammande rosor på jungfrulig kind och kramar än hårdare bröstet på den som skall dö - jag hälsar dig nyår med glänsande vingar av snö!

O giv att all världen till slut måtte bliva som då när Herren ej ännu befallt någon gräns mellan vatten och land, när ännu ej djurögat stirrat mot rymdernas blå och ännu en svagling ej rivits av tass eller hand, och kärleken ännu ej kommit att locka och slå - O giv att all världen till slut måtte bliva som då!

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

NYÅRSTANKAR

 


För det år som nu har gått till ända vill jag , o min Herre, tacka dig.

Då jag tänker på allt gott du gett mig fylls min själ av lovsångsrop till dig.

Tack för hus och hem och bröd på bordet, nära, kära och för vänners rad, som berikat livets svunna dagar.

Trofast vänskap gjort mig rik och glad.

Tack för nåden som har strömmat mot mig, att du älskat trots min svaghet, brist.

Tack att jag kan inför oviss framtid lita på att du är med till sist.

Och nu vill jag ödmjukt be dig Herre: Hjälp mig leva riktigt nära dig detta nya år, som just har börjat!

Med din kärleks ljus bestråla mig.

Gott Nytt År vi önska vill varandra.

Det betyder år, då Gud är med och välsignar all vår kraft och möda.  - kära vänner - bed!

 

Karin Hartler

 

 

 

 

 

 

  Dalai Lama svarade på frågan vad som förvånar honom mest: -Människan. Hon offrar hälsan för att hon ska tjäna pengar. Sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan. Och så är hon så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet. Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden. Hon lever som om hon aldrig skulle dö. Och så dör hon utan att ens någonsin ha levt.

 

 

 

 

 

 

 

 


”Avsluta var dag och var färdig med den. I morgon är det en ny dag. Börja den på rätt sätt.” Ralph Waldo Emerson

 

 

Välkommen 2013

Av Ulla - 30 december 2012 15:35

Söndag 30 december

 

Namnsdag Abel Set 

 

 

Hallå alla !

 


Varje år bjud vi Göteborgare på.....Årets GP-fyrverkeri går löst på en kvarts miljon och det beräknas vara 100 000 människor som kommer och tittar. Vi brukar stå på kajen vid operan och njuta av skådespelet. Trångt och eländigt när man ska därifrån, men det är smällar man får ta. Tyvärr lider många djur av alla smällare och raketer under nyår och påsk. Tänk vad bra om det gick att fixa tysta fyrverkerier. Då skulle alla vara nöjda och glada. Egentligen är det vansinne att bränna av en kvarts miljon på en kvart, men det är nyår en gång om året, inte mer…

 

Igårkväll satte någon igång och sköt smällare och raketer o klockan var halv tolv,,,,gick det att sova,,,nääää.....det ekade mellan husen,,,,,

 

Idag har det varit lite städning och planering av morgondagen,,,,,plock o fix.

 

Tråkväder men en promenad blev det i alla fall.

 

  

 

Hoppas du haft en bra dag !

 

Av Ulla - 30 december 2012 15:30




Av Ulla - 29 december 2012 22:45

Det kom en ängel till vårt hus  


Det kom en ängel till vårt hus en natt

Hon gav oss visdom, och en dyrbar skatt.

Med kärleks fulla händer, vår kind hon smekte ömt.

Hon viskade som vinden, som om vi hade drömt.

Låt alla tårar torka för ert barn i natt.

Tänk att tiden han var nära är en livets skatt.

Jag lovar att vi vårdar honom ömt till det är tid, för er att åter mötas och själarna får frid.


Okänd författare


 

Av Ulla - 29 december 2012 15:35

Sol!

Sol! skönt lys, lys, ljus, trög väg på grus, se gräs grönt, här mycket lätt äta sig mätt.

Här inte brått bortkrypa vill, här ligga still, mums, mums, gott.

Hum, hör dån, jum varifrån är svårt hot?

Stor svart fot, bäst krypa in i hyddan sin.


(ur Mattoidens sånger, av Gustaf Fröding)



Dikten av Fröding har tonsatts och sjungits in av gruppen Mando Diao – ja, på den nya skivan ”Infruset” är alla texter faktiskt hämtade från Frödings poesi, som är mer än hundra år ung. Förresten, ni skulle bli förvånade om ni visste hur många kända poeter som skrivit snigelns lov, bland andra Lord Byron och många fler engelskspråkiga poeter. Inget ämne är för litet för en stor diktare.


Jag har köpt skivan och tycker den är otroligt bra,,,lyssnar varje dag.



Av Ulla - 29 december 2012 15:34

Av Ulla - 29 december 2012 11:26

 

Lördag 29 december

 

Namnsdag Natalia Natalie

 

  

Dagens citat

 

"Framtiden tillhör de som förbereder sig för den idag."

 

källa: Malcolm X

 

  

Det bästa är när Puh skriver en dikt och läser den högt. För Puh har skrivit: “Han ryste ej, han fruktade ej!” och så gjorde man inte det. Bara inom sig. - Nasse Att se världen genom Phus ögon kan nog vara bra ibland….

 

  

 

Vår förväntade livslängd idag är runt 80 år och lite till, men av dom som är nyfödda nu kan varannan bli 104 år och forskarna ser ingen övre gräns på hur gamla vi kan bli! Det var nog inte så galet med Metusalem i alla fall! Han blev 969 år gammal och med forskarnas hjälp kan någon kanske uppnå den åldern. Tänk vilken otrolig erfarenhet och kunskap en sådan gammal människa får. Fråga är: Har vi råd med en så gammal befolkning. Alla kanske arbetar tills man fyller 90. Under tiden som man åldras förändras det svenska språket. Några nya ord kommer till varje år och andra faller i glömska! Den som blir lika gammal som Metusalem kanske har ett helt nytt språk när hen dör än som pratades när hen var ung. Några av dom nya orden som kom i år lär jag aldrig lära mig, men kanske jag tar till mig det som ofta talas i media och mellan människor!

Har du sett de nya orden,,,??

 

 

  Jaha,,,hej på er,,,,då var det lördag,,,,,och det blåser nsätam storm i Göteborg och det ösregnar stundtals....skitväder alltså.

 

Vi har haft en skön morgon och lååång med både frukost,  tvtittande och tidningsläsning.

Sedan skall vi städa och göra lite plock....

 

Slappa, läsa, lösa korsord och titta på tv,,,,det blir en riktig mysdag.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tänd ljus

Låt inte mörkret hindra dig att söka ljuset.

Och när du funnit det, låt andra se, pröva, övertyga sig.

Vill du, att ljus ska leva, tänd då hos andra samma längtan.

Tänd frimodighetens ljus i rädslans mörker, tänd rättens ljus i korruptionens mörker, tänd Trons ljus i förnekelsens mörker, tänd Hoppets ljus i förtvivlans mörker, tänd Kärlekens ljus i dödens mörker.

Tänd ljus!

 

Bo Setterlind

 

 

 

Ha en bra dag bloggarvänner,,,,,

Av Ulla - 28 december 2012 12:32

Livet har ingen fjärrkontroll.

 

Kliv upp och ändra det själv.

 

Okänd tänkare

 

   

 

Fredag 28 december

 

Dagen Värnlösabarnsdag

 

Namnsdag Benjamin

 

 

 

 

 

Hej hej !

 

Här satt jag ett stycke tröttmössa, i en prickig morgonrock på morgonen och kunde inte komma på vad jag skulle skriva. Men nu så.

 

Efter att ha flugit jorden runt, slagits med brottslingar, jagats i bil, träffat bortgågna släktingar, får jag anse mig själv som rätt trött. Är inte sömn när den väl kommer till för att man ska vila????? Vilken natt !

 

Efter att  intagit två feta värktabletter och lite andra medikamenter, let the day begin. Och hur börjar en dag i det här huset. Först duschen och sedan när frukost, kaffe är där det ska vara, kan man hänge sig åt mys eller ja lite tidningsläsning och Nyhetsmorgon och lite tjöt.

 

Rena Lützen-dimman drog in över centrala Göteborg igår. Vid elvasnåret på torsdagen la sig dimmolnen som bomull över stora delar stan. - En kombination av att fuktig luft dragit in och att ett kallare väder är på gång, sade Per Holmberg, jourhavande meteorolog på vädertjänsten Foreca. Tjockan över Göteborg blev dock inte långvarig det blev en solig och fin dag. Jag var på sjukgymnastik,,,,o sen hade vi tvättstugan,,,,,

 

Nu sitter jag här igen och funderar,,,vad gjorde jag jo jag åkte till stan med maken på rea Inhandlade 3 st nya behåar en röd en svart och en beige på min älskkingsaffär Change,,till priset av 600;-,,,sedan blev det en strumpor med guldstänk och ett svart linne en blus i grått och svart med lite gukdprickar allt för 250:-,,,,sedan blev det en kaffe latte på ett kafé, en rundtur i Saluhallen.

Gubben hittade en snygg tröja som kostat 600;- och fick den till halva priset sen var han trött. Men inte dåligt att han följde med.

Nu är vi hemma igen och skall njuta av dagen,,,men det skall bli en promenad lite senare.

Solen strålar denna dag och det är ett par grader kallt och svinhalt.

 

Får väl börja tänka på nyår lite,,,ett par kompisar från Värmland kommer ett par dagar. Men vad skall jag ha för mat,,,,Vankelmodig,,,hmmm,,,,nu skall man behöva fundera även över detta.

Mer tankar och bryderier.....

 

Tänker fram och tillbaka,fram och tillbaka…………………..

Flyger högt och funderar på högre makter och dess verkningar!

Vad vi har med oss och vad vi kan bli och är……………

Vad ?

Hur ?

Diskuterar !!??

Lycklig?…………Jaa!

Mer tänkande än vanligt?………….Jaa!

Tänk att jag alltid skall tänka och fundera så mycket....

Tänk för två år sedan genomgick jag min första cellgiftsbehandling och tänk att för att vara sjuk så mår jag ganska bra,,,,trots alla krämpor.

 

 

Sanna ord !

 

 

Idag skall vi ha spaghetti och köttfärssås,,,längtar efter vanligt mat...det skall bli gott.

Ja då får man se vad dagen har mer att ge,,,,,vila, promenad och lite annat fix,,,,

 

Fredagskvällsmys,,,,,,osså.

 

 

Kom ihåg att du är värdefull och att du duger som du är, acceptera dig själv och var stolt över dig själv, klappa dig själv på axeln, du är din egen lyckas smed, mår du bra mår din omgivning bra.

Kom ihåg att du är unik, just för att du är den du är. Klappa någon på axeln och denna någon växer som människa, le mot någon och du får ett leende tillbaka, säg ett vänligt ord till någon och du blir denna någons guldkorn…

Kom ihåg att det bor en ängel i oss alla, en del är bara mer vingklippta än andra.

 

Ha nu en fortsatt trevlig dag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, ,,,,men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards