Alla inlägg under december 2012

Av Ulla - 16 december 2012 17:41

 

 

Själsfrändskapet, smultronställenas andlösa bärdoft, äktenskapets djupaste fröjd.

 

 

En härlig kortdikt av Tore G Burman vill jag dela med mig av!

 

Äktenskapet har sina smultronställen!

Av Ulla - 16 december 2012 17:40

Ett rum för Dig

 

 Jag har inrett ett rum för dig längst inuti mig, där jag besöker dig när saknaden ibland blir alltför svår och mitt hjärta brister av längtan.

 

Då besöker jag dig i det rum som jag har inrett för dig längst inuti mig.

 

Hellvi Persson

 

Ännu en underbar dikt…

Av Ulla - 16 december 2012 13:02

 

 

Öppna händer kan så mycket mer än knutna händer.

Öppna händer kan smeka.

Knutna händer kan försvara sig .

Öppna händer kan plocka blommor.

Knutna händer kan slå.

Öppna händer kan fatta en annans händer.

Öppna händer kan bära livet.

Öppna händer kan bära sår.

Närhetens öppna händer är sårbara.

De är inte beredda på försvar, de är nära, därför sårbara.

Av Ulla - 16 december 2012 12:34

Söndag 16 december

 

Namnsdag Assar

 

Nationaldag Bahrain Kazachstan Nepal

 

 

 

Kölden biter i advent och vårt tredje ljus blir tänt.

Gud bevare alla frusna, ge dem värme,

låt det ljusna.

    

 

 

Hej Vänner !

 


 

Idag töar det och det är 4 plusgrader.....vintern försvann i ett huj.

Halt ute för har sett flera ramla.

Men vi sitter inne och kurar och tittar på alla ljus som fladdrar.

Jäkla förkylning,,,mår skit.

Tur att man gjort en massa inför julen.

 

Hoppas du får en fin söndag denna Tredje Advent.

Av Ulla - 15 december 2012 11:18

Under förmiddagen igår lokal tid sköt gärningsmannen Adam Lanza, 20, sin mamma till döds i hennes hem i Newtown, Connecticut, i USA. Sedan gick han till skolan där mamman jobbade och sköt ner 26 personer, barn och vuxna.... Ja, ni har säkert fått med er detta från nyheterna...Så fruktansvärt,,,,

 

 

 

Idag är en ny dag.

Gårdagen har varit, och morgondagen har vi inte ännu sett.

Det enda vi vet att vi har är nu, idag.

Vad som händer imorgon vet vi inte, men onödigt och dumt att lägga energi på oro för imorgon.

Idag skulle man kunna säga att jag har begränsad tillgång på livet.

Förkylningen finns där., men fibromyalgin har tagit större plats i min kropp istället.


Gillar inte förkylningar. Nyser och hostar. Svettas,,,,men har dock ingen feber idag.

Får väl pyssla lite.

 

Har ringt och tackat nej till en glöggkväll hos goda vänner.  

 

Lördag heter dagen och Namnsdag: Gottfrid och det är den 16 december.

 

Jag går upp varje morgon, äter, plockar in alla medikamenter och grejar till mej och  sätter på det glada ansiktet.

Vad som finns där under vet inte någon annan mer än jag.

 

Lita på din magkänsla det brukar alltid vara rätt" Det läste jag nyss nånstans.... Och jag undrar om det är så... Har den alltid rätt? Och vad gör man, om man inte alls tycker om den känslan man har i magen,,tänk om det inte alls känns bra.. Men det jag är mest rädd för,, tänk om den där känslan som man längtar efter så aldrig kommer...Tänk om man aldrig hittar den.....

 


Det blåser och snöar ute och har kommit mycket snö i natt,,,plusgrader.

Stora flingor faller...

 

Sonen ringde han är i Stockholm med fem andra killar eller rättare sagt dom har tillbringat natten på Finlandsbåten efter en liten tur och det var visst inte så kul på båten dom hade inte sovit mycket i natt,,,var det blåsten eller nåt annat tro ?

Tåget till Göteborg skulle gå på förmiddagen men nu hade de fått besked om att det skulle gå kl 18 ikväll,,,,troligtvis.....ja ja vi får se när de kommer hem,,,han skall arbeta imorgon precis som några av de andra.

 

 

Det värmer så när ni kikar in och önskar mig en bra dag och önskar bättring i mitt onda,,

 

Tack!

 

 

Ha nu en fortsatt trevlig dag denna lördag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, då man har tråkdagar, men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är.

Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....

Av Ulla - 14 december 2012 10:26

Vinternattens köld är hård…….

 

  

Fredag 14 december

 

Namnsdag Sixten Sten

 

Halllllllååååååååååååå !

 

Förkyld.

Fredag.

Grinig.

 Klagar.

Gnäller.

Kaffe.

Honungsvatten.

Alvedon.

Halstabletter.

Hur ?

Varför ?

Idag var en ny dag.

Kittlar i halsen.

Feber.

Nyser.

Snörvlar.

 Hostar.

 

Ha en bra dag kära bloggarvänner !

 

   

 

 

 

Av Ulla - 13 december 2012 19:02

Gokväller !

 

♫ Då i vårt mörka huuus ♫…♫ stiger med tända ljuuus…Sankta Luciiiaaa, Sanktaaa Luciiiaaaaa ♫ Ja så har det sjungits på många ställen denna dag,,,,,

Jag tillbringade några timmar på sjukhuset,,,,,,,för röntgen och läkarsamtal.

 

MEN,,,jag är förkyld igen och har så attans ont i halsen,,,,

 

Blääääääääää,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Eller inte ännu, men snart. Än så länge är jag bara precis vid kanten ni vet, när det kittlar i kroppen så fort man skrattar och när det frusna börjar krypa fram från bröstkorgstrakten nånstans och sakta sprida sig – som när man lyfter på en filt och släpper in den kalla luften utifrån, den som får huden att knottra sig och nästan svida. Men jag har inte tid att vara sjuk, absolut inte. Vill inte,,,,,villl inte,,,,,Nu tar jag soffhäng och en balja thé med mig och kurar,,,,eller glögg kanske,,,usch så sjuk jag är,,,,

 

 

Imorgon är jag friskare än friskus. Kanske,,,,bombarderar mig med piller och annat.

Av Ulla - 13 december 2012 09:00

 

 

Om att förstå varandra...

 

"Om människor som inte förstår varandra åtminstone förstår att de inte förstår varandra då förstår de varandra bättre än när de utan att förstå varandra inte ens förstår att de inte förstår varandra"

 

~Wayne W. Dyer ~

 

  

 

"Sluta gnäll”.

Den uppmaningen sänds ofta ut. Lika ofta läser jag i olika bloggar ”Förlåt om jag är gnällig”. Man ska inte gnälla, det anses fult. Men vad är ”gnäll”? Jag tycker att allt möjligt verkar samlas under begreppet ”gnäll” – som att uttrycka en åsikt, som en känsla som kanske inte är positiv, som en beskrivning av hur man mår eller att man kanske har upplevt något som framstod som mindre trevligt”. Osv. Själv tycker jag nästan aldrig att folk "gnäller" i sina bloggar, man bara beskriver hur man har det och livet är inte alltid kul. Eller hur ?

 

 

Idag är det ,,,,,Torsdag 13 december

 

Dagen: Lucia

 

   

 

Hej,,,,

 

Idag är det Lucia och jag undrar lite var december tog vägen. Ja jag vet, det är bara den 13:e men ändå. För två veckor sedan tyckte jag att det var en ocean av tid kvar till jul och att det fanns gott om tid för såväl julklapps inköp som för diverse andra aktiviteter.

Men jag tror att jag ligger bra till.

Bakat och gjort köttbullar,,,,,en del julklappar köpta. Jo men jag ligger nog bra till.

 

Idag skall jag till sjukhuset på Hjärt och Lungröntgen. Så håll tummar och tår.

 

Ha en fin luciadag !

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards