Alla inlägg under mars 2012

Av Ulla - 31 mars 2012 10:03

Lördag morgon och jag har sovit gott även denna natt.

Jag har fått mig mitt morronkaffe och frukost och läst tidningen.

Pratat med både son och mamma i telefon.

Ny dag i alla fall med nya tag.

Får se hur den kommer se ut.

Har inga planer.

Solen skiner,,,,,,,,det blåser.


Igår var det Lets Dance på tv. Ett program jag tycker är kul att se. Såg Du ?


Ha nu en fin lördag alla goa läsare!

  

Dagens citat


"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten."

källa: Winston Churchill


 



   


Lever på HOPPET som vanligt,,,,,  


Av Ulla - 30 mars 2012 13:00

Hallå alla,,,,,,,Vi behöver varandra. Tänk att vi - i alla fall jag - ibland kan ha svårt att ta emot hjälp. Varför är det lättare att vara den som gör något för andra, än att vara den som andra kan får göra något för. Likaså finns det alldeles för många i vår värld som alltid försöker roffa åt sig så mycket som möjligt.


Min kväll igår var såå rolig med mycket prat och skratt. Det var en trevlig och rolig kväll.



Fredag idag och helgen står för dörren,,,,

Idag började dagen med en morgonpromenad i solen en anings kyligt men skönt. Sedan har vi handlat lite ost så ikväll blir det en liten ostbricka och så skall vi titta på Lets Dance.

Nu har vi tagit kaffe och skall pyssla om vårt hem lite. Har en strykhög men men den får vara,,,

Hoppas du har en bra dag och njuter av den så gott det går.


I natt säger dom att det skall bli snö. Vill inte ha det....


Ha nu en fortsatt trevlig dag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, då man har tråkdagar, men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....


Trevlig helg bloggarvänner !

 

 

Här kommer ytterligare en liten text som jag tycker är både läs- och tänkvärd. Den kokande grytan. En man fick chansen att träffa Gud och där få en fråga besvarad. Han bad Gud att förklara skillnaden mellan himlen och helvetet. Gud tog honom först med till helvetet. De kom in i ett rum där mannen kände den ljuvligaste doft av mat. Han såg en stor gryta över en eld och människor som stod runt omkring. Det konstiga var att människorna runt grytan såg eländiga och svältfödda ut. Alla hade mycket långa skedar som räckte ända ner i grytan. Men på grund av att skedarna var så långa, lyckades de inte få upp maten till sin egen mun och de dog sakta av svält. När de sedan kom in i himlen, kom de till ett likadant rum med samma ljuvliga doft, en gryta med stuvning och människor med lika långa skedar. De som stod runt grytan såg välnärda ut och glada. De åt och skrattade. - Men, sa mannen, hur kan det vara en sådan skillnad? - Enkelt, sa Gud, här har de lärt sig att mata varandra.


Texten kommer från boken "Varför växer gräset" sammanställd av Klas Hallberg och Magnus



 


En liten fräckis


Per fyra år, studerar mycket fascinerat sina testiklar där han sitter i badkaret. Till slut lyfter han blicken mot sin mor och frågar: - Mamma, är det här min hjärna? - Inte än min älskling, inte än...

   


Dagens kloka…


Döm aldrig i vredesmod, vreden går över men domen står kvar

Av Ulla - 30 mars 2012 12:51

Gör det ändå

Människor är ofta oresonliga, illojala och egoistiska. Förlåt dem ändå.  Om du är generös kommer du kanske att anklagas för själviska motiv. Var generös ändå.  Om du är framgångsrik, kommer du att vinna falska vänner och sanna fiender. Var framgångsrik ändå.  Om du är ärlig och uppriktig kommer människor kanske att utnyttja dig. Var ärlig och uppriktig ändå.  Det du tillbringat år med att bygga upp, kan någon annan rasera över en natt. Bygg ändå.  Om du finner frid och lycka, kommer kanske någon att bli avundsjuk. Var lycklig ändå.  Det goda du gör idag, kommer kanske vara glömt i morgon. Gör gott ändå.  Ge världen det bästa du har, och det kanske inte räcker. Ge det bästa du har ändå.  För i slutändan är det här en sak mellan dig och Gud. Det var trots allt aldrig en sak mellan dig och dem ändå.


Moder Theresa

Av Ulla - 29 mars 2012 11:27






Livet ....Livet är ingen tävling. Vi lever var och en för sig. Vi lever tillsammans men ändå kan ju ingen annan leva ditt liv. Så man gör det som känns bäst för en själv o för den man lever ihop med. Om man nu lever tillsammans med någon. Men livet är ingen tävling. Det handlar inte om vem som gjort mest eller vem som lever längst. Ibland blir jag lite fundersam över folk. De vill göra saker föra alla andra. De vill skynda för att hinna med mer. Vem som flyttade hemifrån först, vem som har haft flest förhållanden. Sånt är oviktigt. Huvudsaken är ju att man trivs med hur man lever. Varje dag är värd att levas fast man ibland bara vill dra täcket över huvudet igen. Vi försöker hitta på nåt roligt även om dagen är jobbig. För många sämre dagar vill man bara att kvällen ska komma så att man kan sova till en förhoppningsvis bättre dag. Men vi kan inte vänta på bättre dagar. Vi måste själva få dagarna att kännas bättre. Glöm aldrig bort vilken kraft som ligger i att leva i otyglad upprymdhet. Avfärda aldrig den skönhet som finns i allt levande. Idag är denna stund är en gåva.



Vissa bloggvänner har plockat fram kratta och skottkärra?! Vissa hänger tvätten ute?! Några visar snödroppar och gräsmatta?! Jo, det är olika kan man säga… Jag visar inget,,,,men snart så kommer jag att börja med balkongen...så det så. Men kan man vara glad åt lite har man mycket att vara glad över Jag är glad åt fågelkvitter,  knoppar på gården och ljuset. Jag är glad över ett besked...

Dagarna blir längre och längre och doftar det inte av våren även här?


Vädret är lysande,,,sol men blåsigt.

Jag och maken har städat på förmiddagen.

En promenad blir det lite senare.

Jag skall på sjukgymnastik och ikväll skall jag träffa tre gamla arbetskamrater,,,vi skall ut och äta gott och tjöta.


  

Dagens kloka…

Livet är som ett timglas, man måste vända det upp och ner lite då och då.


  


Själens nyckel


Nyckel till själens boning finns i tystnadens rum där finns de flesta svaren vi så ofta frågar andra om


(Monica Gullberg-Göthberg)

  



Vi är blommor driv oss varsamt. Vi är jordens hopp. Låt oss växa vilda och få gå i knopp. Vi är blommor, bryt oss inte. Gränslös är vår glöd. Låt oss växa fria utan våld och död. Ge oss mod att våga glädjas, glädjas tusenfalt. Lita på oss ge oss värme för där ute är så kallt. Vi är barn och vi är många, vi är jordens salt. Lyssna till oss vi är starka vi kan allt, ja vi kan allt.


 Barbro Lindgren


  


Ha nu en fortsatt trevlig dag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, då man har tråkdagar, men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så..... Sprid kärlekens, medmänsklighetens och omtankens ljus omkring er .....



 

Av Ulla - 28 mars 2012 18:05

Tänker,,,, för att inte må så bra, så mår jag faktiskt ganska bra.!

Och jag blir så glad när mina vänner med små ord visar omtanke och även uppskattning för min lilla person!

Av Ulla - 28 mars 2012 10:21



 


Hej svejs !


Ack du underbara härliga sol…  

Du finns där när jag lägger mig..

Och du finns kvar när jag vaknar,,,,*underbart*

Sovit som en stock,,,skönt.

Morgonpromenad.

Inga oroande tankar idag tänker på vad doktorn sa till mig igår.

Tvätttstugetid.

Däckbyte på bilen,,,vi hoppas att det inte blir mer snö.

Beställt tid för fotvård både för mig och gubben.



 



Dessa ord läste jag på nätet....stämmer ganska bra tycker jag som hoppas på livet och ännu mer efter doktorns ord,,,,,LEV LIVET  Ulla....


Tro på det du vet och känner till.. Något annat kan du bara ha en känsla om.. Jag tror på livet, den är alldeles för viktig för att tro annat.. Det finns en mening med allt.. Hopp om livet och mänskligheten existerar.. Kärleken är störst, utan den finns varken tro eller hopp.. Utan tro och hopp finns heller ingen kärlek.. Livets mening är funnen.. Tro, hopp och kärlek.. Livet och mänsklighetens cirkel..


   


Dagens citat


"En vän är en person som kommer när andra försvinner."


källa: Walter Winchell


 


 

Ha nu en fortsatt trevlig dag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, då man har tråkdagar, men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så..... Sprid kärlekens, medmänsklighetens och omtankens ljus omkring er .....LEV....


  FÅNGA DAGEN !  



 

Av Ulla - 28 mars 2012 08:45

Att finna en människa Om jag lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först fina henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv, när han tror att han kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han själv gör men först och främst förstå det han förstår. Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan mera och vet mera. Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre istället för att hjälpa honom. All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa, och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att härska utan att vilja tjäna. Kan jag inte detta, så kan jag inte heller hjälpa någon


Sören Kirkegaard

Av Ulla - 28 mars 2012 08:30


UNDERBARA ORD

Om du ser en vinge sväva fritt över husens tak skall du inte springa hem och bli nervös. Nä, du skall bara tänka som så - titta, titta, där är en som kommit lös


/Kent Andersson

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards