Alla inlägg under april 2013

Av Ulla - 30 april 2013 07:45

 

 

 

Hej svejs,,,,,

 

Valborgsmässoafton

 

 

Tisdag 30 april

 

Namnsdag: Mariana

 

Nationaldag: Nederländerna

 

 

 

 Idag blir det att ge sig ut tidigt och handla sedan blir det ett läkarbesök och sedan hem o fixa.

 

Ikväll får vi främmande och då skall det bli lite mat.

 

   

 

 

 Önskar dig en trevlig dag och kväll....

 

Något att tänka på.....

 

Fick den här berättelsen av en vän och jag tyckte den var så bra och tänkvärd att jag bara måste skriva ner den. ”Min vän, öppnade lådan i sin frus byrå och tog fram ett litet paket inslaget i rispapper: ”Det här, sa han till mig; är inget vanligt paket, det är underkläder”. Han slängde pappret och tittade på det utsökta sidenet och spetsen. ”Hon köpte det första gången vi åkte till New York för 8 eller 9 år sedan. Hon använde det aldrig. Hon sparade det till ett ”speciellt tillfälle”. ”Bra … jag tror detta är det rätta tillfället”. Han gick fram till sängen och lade det bredvid de andra kläderna han skulle ha på sig på begravningen. Hans fru hade just gått bort. Han vände sig mot sin vän och sa: ”Spara aldrig någonting till ett speciellt tillfälle, varje dag du lever är ett speciellt tillfälle”. Jag tänker fortfarande på dessa ord de har förändrat mitt liv. Nu läser jag mer och städar mindre. Jag sätter mig på terrassen och beundrar landskapet utan att tänka på ogräset i trädgården. Jag spenderar mer tid med min familj och vänner och mindre tid på att arbeta. Jag har förstått att livet måste vara en enhet av erfarenheter att njuta av, inte en överlevnadskurs. Jag sparar inget längre. Jag använder mina kristallglas varje dag. Jag tar på mig min nya kavaj när jag skall till supermarket, Om jag har lust. Jag sparar inte min bästa parfym för speciella fester, jag använder den varje gång jag har lust. Uttrycken ”en dag…” och ”en av de här dagarna…” håller på att försvinna ur mitt ordförråd. Om det är värt att se det, lyssna på det eller göra det, vill jag se det, lyssna på det och göra det NU. Jag är inte säker på vad min väns fru hade gjort om hon visste att hon inte skulle vara här imorgon som vi alla tar för givet. Jag tror hon hade kontaktat sina familjemedlemmar och sina närmaste vänner. Hon hade kanske ringt några gamla vänner för att be om ursäkt och sluta fred för något gammalt gräl eller meningsskiljaktighet. Jag tänker gärna att hon skulle ha gått ut för att äta China-mat vilket var hennes favorit mat. Det är dessa ogjorda småsaker som stör mig om jag visste att mina timmar var räknade. Det stör mig att jag slutat att träffa goda vänner som jag ”en dag” skulle ta kontakt med. Det stör mig att jag inte skriver de brev som jag tänkte skriva ”en av de här dagarna”. Det stör mig och gör mig ledsen att jag inte sagt till mina föräldrar, syskon och barn, tillräckligt ofta, hur mycket jag älskar dem. Nu försöker jag att inte försena, hålla tillbaka eller spara något som skulle kunna berika våra liv med skratt eller glädje. Och varje dag säger jag till mig själv att idag är det en speciell dag, varje dag, varje timme, varje minut… är speciell. ”

 

(Okänd)

 

 

Av Ulla - 29 april 2013 23:00

Tankekorn

 

En människa är bara en produkt av sina tankar. Vad hon tänker, det blir hon. Gandhi

 

Tankekorn

 

Kvaltitet är ingen handling, det är en vana. Aristoteles

 

Tankekorn

 

Språket är själens blod, som tankarna flödar i och springer ur. Oliver Wendell Holmes

 

Tankekorn

 

Ger du ditt högre själv, dina ideal, din uppmärksamhet? Eller är du kär i eländet och tar hand om det hela tiden, som om det vore en brasa som behöver hållas vid liv. James Arthur Ray

 

Tankekorn

 

Vi ger oss in i den mörka natten med tro och uppfyller det som de gamla alkemisterna kallade vårt levnadsöde. Vi hänger oss fullkomligt åt varje sekund i vetskap om att det alltid finns en hand som vägleder oss: det som återstår för oss är att acceptera det eller ej. Paulo Coelho

Av Ulla - 29 april 2013 18:00


Hej,,,hallå.....

 

Kvällstankar i Rikets Andra Stad !

 

Jag bor i rikets andra stad och trivs som fisken i vattnet. Västkusten ligger för alltid på bästa platsen i mitt hjärta. Visserligen bor vi i Västra Sverige, men man behöver inte leka Vilda Västern hela tiden för det. Nu får man reda på att det är i snitt  en skottlossning i veckan i Göteborg. Kriminella verkar ha obegränsad tillgång till vapen och tvekar inte att använda dom. Det värsta är att personer som befinner sig på fel plats vid fel tillfälle kan råka illa ut! Om kriminella gör slut på varandra är det smällar man/dom får ta! Jag gillar definitivt inte att min stad är tillhåll för skjutglada personer och tror att dom lever i USA på 1800-talet.  Den Vilda Västern är sedan länge försvunnen!

Vad händer ?

Ja så sa dom på tv och radio idag,,,,skall man hålla sig inne och låsa dörren väl eller ? Men skotten går ju genom dörrar också....eller ? Måtte man inte vara på fel plats eller rätt plats när det smäller.

Nåväl man kan inte tänka på detta alltid när man går ut.

 

 

När hösten kom tillbaka....!!! Ja det kan man verkligen tro!! Att hösten är tillbaka, alltså! Regn...grått..kallt... och storm!! Förstår INTE!! Vem är det som håller tillbaka våren!! Men nu så skiner solen men det blåser och gråa moln far omkring,,,,

 

Min dag blev bra trots vädret,,,,,distriktsskötersebesöket och på apoteket fick jag det jag ville ha.

,,,,sen en skön massagestund ,,,,var lite yrslig efteråt men det gick bra att komma hem och nu känns det bra.

 

 

Väl hemma så stod middagen på bordet,,,,,älskade maken,,,det blev bakad potatis och lövbiff med svamp och lök....gott var det....


 

Ha en skön kväll,,,,,

Av Ulla - 29 april 2013 09:00

 

 

 

 

 

 

 God Morgon och Ha en Underbar Dag!

 

Sol ute och sol i sinne… det är så vi börjar vår dag i vårt inre… för att må bra och en hjälp på vägen…

Vaknar vi arga, ledsna.. ja då blir vår dag fylld med tårar eller arga tankar… Javisst, ibland behövs det också.. men allt i lagom avvägd mängd… Men om vi försöker att även om vi är nere, ledsna och arga..att börja vår dag med att tacka för de eller det vi har…Om så bara för att solen lyser eller att det regnar… eller för en liten blomma, ett leénde eller en kvittrande fågel… Ja, då är det så mycket vunnet… för oss själva…

Tänk på att det alltid finns en en strimma ljus/hopp trots att det många gånger kan se mörkt ut. Jag vet !

Så just nu tittar jag ut och ser att solen verkligen lyser och delar med sig av sin lyskraft till mig…Näää den lyser inte idag ,,,,det är jämngrått på himlen,,,, Idag skulle jag behövt den lyskraften… verkligen…för det var svårt att ta sig upp ur sängen idag,,,såååå stel,,,,och en sån värk,,Blir så trött på all värk...,,lite sol hade varit bra det hade varit så mycket ljusare och gladare,,,,Men tack för all som som varit under helgen,,,,,

Men nu är det vår vänner.

 

Vad har då hänt ?

 

I lördags hade vi en bra dag,,,,,förmiddagspromenad i solen,,,,som försvann och väl hemma så kom åskvädret med ösregn. Vi slappande en stund med lite plock här och där och gick sedan till kompisar för att få eftermiddagsfika det blev en trevlig stund den dagen. Kvällen tillbringades halvliggandes i soffan och tvtittande och läsande med både frukt och godis mellan oss.

 

Söndagen ,,,gick vi och sonen till kyrkan på gudstjänst sedan var vi på kalas då fyllde vår Calle 3 år så det var släktkalas för denna ljuvliga lilla unge (min systersons lille kille) och snart får vi passa honom igen. Då tog vi även med mamma som varit hos min syster några dagar och körde hem henne och allt hon handlat. Söndagskvällen för oss blev en vanlig tvkväll i lugn och ro. Godiset var slut....

 

Så var det då måndag 29 April,,,,,idag har Tyko namnsdag.

 

Denna dag så.......maken är hos sjukgymnasten och vi skall dricka kaffe när han kommer hem. Jag har haft lite kroppsvård på morgonen.

Sedan skall jag göra ett besök hos distriktssköterskan klockan tretton och efter det blir det ett apoteksbesök och sedan skall jag  på massage. Så skön stund jag kommer att få.

Denna veckan blir det mycket läkarbesök,,,fy och usch. Tisdag till läkaren för en allmän kontroll av kroppen.

Torsdag skall jag röntga urinrör och urinblåsa och det skrämmer mig,,,, är livrädd.

 

Denna vecka kommer att gå denna också och snart är det maj månad. Kanskte liter mer värme att vänta. Eller vad tror ni ?

 

Nu slutar jag med dessa rader och hoppas att ni får en bra dag.

 

 

 

I allas liv kommer stunder då vår eld slocknar. Sen flammar den upp igen i ett möte med en annan människa. Vi ska vara tacksamma för de personer som väcker vår mänsklighet igen. Albert Schweitzer, läkare och humanist 1875-1965

 

Problem som hotar att växa en över huvudet måste man sluta vattna.

Stig Johansson



Ha nu en fortsatt trevlig dag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, ,,,,men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Klappa någon på axeln och denna någon växer som människa, le mot någon och du får ett leende tillbaka, säg ett vänligt ord till någon och du blir denna någons guldkorn… Varje dag har sina guldkorn, även de grå dagarna, de är bara lite svårare att se dem bara, men de finns alltid där. Kom ihåg att det bor en ängel i oss alla, en del är bara mer vingklippta än andra. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....

 

 

 

 

 

 

Av Ulla - 26 april 2013 18:30

Av Ulla - 26 april 2013 13:43

Fredag 26 april

 

Namnsdag Terese Teresia

 

Nationaldag Tanzania

 

 

 

Hej hej,,,,,,,,,,

 

 

 

 

Tänk så vi irrar ibland......

DÄR är inte bättre än HÄR När DÄR har blivit HÄR kommer du bara att se ett nytt DÄR som verkar bättre än HÄR vilket ju är ditt förra DÄR !  

Så det bästa är nock att stanna HÄR DÄR du ÄR!

 

Veckorna går fort när man har roligt... eller har mycket att göra...... eller struntar i att göra mycket!

Denna dag har vi varit och handlat det blir torsk till middag, sedan en tur till pappas grav,,,, sedan efter lite plockande hemma så tog vi en härlig promenad det är så fint väder,,,himlen är klarblå denna dag.

Vår !

Nu slöar vi till oss en stund innan mat.

Sitter vid vars en dator en stund och kollar runt.

Det blir en lugn dag och ikväll blir det Lets Dance på tv.

 

Fredag är en härlig dag,,,,,tycker alla som arbetar men det är en speciell dag innan helgen.....Myspysfredag.

 

"Ibland när jag säger det jag tänker så märker jag att jag inte alltid tycker så" Nalle Puh

Detta händer mig också ibland!

Vilken tur då att vi säger saker så att vi kan ändra oss! Eller ?

 

   

 

Lycklig är den som glömmer det man inte kan förändra!                               

 

Johann Strauss

 

 

Helger är lite som regnbågar, de ser fina ut på avstånd men försvinner när du kommer nära dem.                                                

John Shirley    

 

 

 

 

 

  Jag fortsätter att leva på HOPPET,,,,,,,

 

Ha nu en fortsatt trevlig dag och framförallt en trevlig helg var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, ,,,,men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Klappa någon på axeln och denna någon växer som människa, le mot någon och du får ett leende tillbaka, säg ett vänligt ord till någon och du blir denna någons guldkorn… Varje dag har sina guldkorn, även de grå dagarna, de är bara lite svårare att se dem bara, men de finns alltid där. Kom ihåg att det bor en ängel i oss alla, en del är bara mer vingklippta än andra. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....

Av Ulla - 26 april 2013 13:42

 

 

"Man använder tretton muskler när man rynkar pannan,men bara två när man ler.  

 

Varför ska man anstränga sig i onödan? "

Av Ulla - 26 april 2013 13:41

 

 

Vinden åker på sin blåa cykel över ängarna åker vinden på sin blåa cykel

Vart ska vinden?

Ingenstans Vem har vinden sällskap med?

Ingen Ingen Vad är meningen med vindens färd?

Att åka på den blåa cykeln över ängarna

 

Ingrid Sjöstrand

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards