Alla inlägg under maj 2012

Av Ulla - 31 maj 2012 23:45

Jag kanske inte dör ...än.

Det är så himla viktigt att man, som vårdgivare, tänker på att patienten inte är en ensam ö. Att patienten är en människa, kanske med familj; partner och barn. Att patienten har föräldrar, arbetskamrater, släktingar, grannar, vänner, klasskamrater. Ett cancerbesked påverkar så många fler än den som sitter där och får veta att hela framtiden förändrats. Det är så himla viktigt att den cancersjuke känner att läkaren tror på en framtid. Att det finns hopp. Att man efter den mest akuta tiden behandlingar eller med operation och , faktiskt har en plan på att få tillbaka människan i ett "normalt" liv med skola eller arbete eller vad man nu vill och känner för. Att man arbetar i den riktningen.

Tur att man inte vet...för då skulle man stressa ihjäl sig.....jag väntar och väntar....och tankarna kommer mest på kvällar och nätter och då känner jag mig väldigt ensam.

Av Ulla - 31 maj 2012 18:27

Av Ulla - 31 maj 2012 18:07

Nu är det kväll!


Tack för alla kommentarerna!

Visar inta alla. Jätteroligt att du hälsar på.


Den kom, den värkte, den förlorade! Ja det är migränmonstret jag pratar om. Lyckades medicinera och vila. Visst jag har huvudvärk och mår lite illa men,,,,,det värsta försvann i alla fall.

Så blev dagen.


  


Av Ulla - 31 maj 2012 15:52

Av Ulla - 31 maj 2012 10:04



Dagens citat


"Jag är intresserad av framtiden, därför att jag kommer att tillbringa resten av mitt liv där."


källa: Kettering


   


Torsdag 31 maj


Namnsdag Pernilla Petronella


   


Morsning korsning,,,


Trodde att du inte skulle titta in.


Välkommen kära du ?


Ny dag igen,,,,,,,torsdag och den sista maj tänk nu börjar snart juni. Tiden går.


Dagen började med grötfrukost med maken sedan en snabb liten promenad. Efter det blev det kaffe och macka och lite tvnyheter.

Dagen bjuder inte på några höjdpunkter det skall bli lite rensning i källare och i vår klädkammare.

Vädret är ingen höjdare,,,,blåser och mulet solen kikar fram ibland och det är 10 grader varmt. Hoppas att du har lite bättre väder än vad vi har i Göteborg. Nog om vädersnacket.


Såg du bilderna jag la ut igår från Botaniska Trädgården,,,,där är så vackert nu.



 


Ha nu en fortsatt trevlig dag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, då man har tråkdagar, men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är.

Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....

Av Ulla - 30 maj 2012 10:04

BOTANISKA TRÄDGÅRDEN I GÖTEBORG


 




Underbart att vandra här.....





Jaha,,,,,,,,,,,en ny dag med nya möjligheter, en dag ur livet



Onsdag 30 maj


Namnsdag Vera Veronika


Nationaldag Kroatien


Läste någonstans att man ska skriva varje dag om man vill bli författare. Och gärna i en blogg, för att det är ett bra sätt att värma upp. Så nu skriver jag i min blogg. Och hoppas på att jag blir författare. Ja ja,,,,vem vet man kanske blir det på ålderns höst.


Det drar ihop sig till försommar-månaden juni och tankarna fladdrar, hur kommer den här sommaren bli, vilka upplevelser kommer jag samla på mig, några härliga äventyr eller vågade infall. Äh, det kan nog räcka om den blir avkopplande och skön......och hur trist lät inte det?


Det blev en mulen himmel igår,,,solen försvann,men solen kom fram igen på eftermiddagen och lite värme blev det igen,,Men....hur kunde det bli så här? Vi hade ju sommarvärme nyss, men stundtals är det svinkallt. Kanske behöver den där strålande solen hämta andan så att den orkar en hel sommar.. Jag satt stundtals och andades lugnt på min balkong igår. Det är svalt och molnigt och det är något som mitt huvud och kropp uppskattar efter att ha haft över 30 grader i lägenheten i flera dagar. Lite tid att få hämta sig behövs ,,,,hmm inte klaga på sol värme och ljus,,,,attans. Jag vet att jag längtat efter ljuset och värmen men ibland vissa dagar så tycker även jag att det kan räcka. Vissa dagar bara ÄR bara såååå jobbiga,,,men får ... ACCEPTERA!!!

Jag ser mig i spegeln och ser en kvinna som kämpar och duger som jag är de flesta dagar. Jo så här är det, vissa dagar fungerar ju inte nåt alls av de alla kroppsdelar man har. Det är ungefär som om man var en bläckfisk med utstående armar överallt som sliter tag i allt och kastar det antingen i backen eller rätt på mig.

Min kropp är fullproppad med konstigheter och jag är inte den starkaste hästen i hagen om man säger så. .. Visst är det märkligt men ack så sant, bara att acceptera som som allt annat!


Vad jag gör så här på en onsdag?


Jag,,,, En promenad fick starta dagen. Men satan vad kallt det var!

Grötfrukost ,,,,kaffe ,,,macka....

Jag letar.

Pussar på gubben.

Jag skall till hjärnskrynklarn som dom tycker jag skall gå till. Till vad nytta ?


Ha en toppendag nu mina vänner och håll tummarna hårt för att värmen snart kommer tillbaka.


Tack för att ni läser!


Tack för att ni finns!


Och imorgon är en annan dag!

Av Ulla - 29 maj 2012 09:04

  Morron på er !   


Tisdag 29 maj


Namnsdag Jeanette Yvonne


  

Dagens Tanke




   

Eufori-dimmorna börjar lätta, vilken pingsthelg det har varit! Ja jag vet att det är tisdag och att måndag var igår men då var det faktiskt annandag pingst. Inte nog med att vädret slog alla rekord, det gjorde Loreen också!


Varje dag ägnar jag en stund åt det stillsamma. Nu. Mer än någonsin förut. Som om något tagit tag i mej och jag bara måste ta mej tid att känna dofter, se det lilla och ta djupa andetag. I meditationen bubblar det.


Tigerbalsam och piller. Sjalen virad runt nacken. Ja, jag lyckades med bedriften att vrida vänster arm och skulderblad lite olyckligt igår när jag klädde på mej min bh,,,ha ha,, Ja jösses så det kan bli man kan fundera ibland. Slå knut på sig själv och verkligen ställa till det. Lyckas gör det enkla svårt


Morgonens utsikt. Troligen bjuder dagen  på ett underbart sommarväder eller så blir det regn. Vi får se. Åskan mullrade igårkväll. Just nu 10 grader varmt blåsigt och en massa moln. Ja denna dag blir lite fix här hemma för att sedan få besök på lunch av en mycket god vän till oss som är vårt stora stöd när allt är svårt och jobbigt.

Vår Ängel.



Ha nu en fortsatt trevlig dag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, då man har tråkdagar, men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....


Sprid kärlekens, medmänsklighetens och omtankens ljus omkring er .....


 

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards