Alla inlägg under maj 2013

Av Ulla - 31 maj 2013 16:30

 

 

Bofinken knut……

 

Tre väninnor träffades på Espresso House med sina små byltingar efter att de hade varit ifrån varandra i flera år. Eftersom de var sugna på att återuppliva gamla minnen och höra det senaste skvallret bestämde de sig för att träffas nästföljande kväll på Grands Veranda och ta en drink eller två. När de hade satt sig till bords i den populära baren sa Märta om sin man: – Min man är så snäll att han bjöd mig till Västindien när jag fyllde år. Bettan sa då: – Min kille är också väldigt snäll. Han gav mig en ny Fiat när jag fyllde år. Och Elsie kände sig tvingad att säga något, så hon sa: – Vi lever enkelt och kan inte unna oss sådan lyx, men vi är lyckliga ändå. Men en sak kan jag i alla fall säga er, min man kan ha tolv bofinkar på sin snopp. Efter ett par glas vin och då det började bli dags för uppbrott erkände Märta att det aldrig blev någon resa till Västindien. – Vi åkte till en moster i Hälsingland istället, sa hon. – Och jag får erkänna att det inte blev någon ny Fiat heller, sa Bettan, utan det blev en begagnad Skoda. Då sa Elsie: -Jag överdrev lite jag också. Den tolfte bofinken får allt stå på ett ben om den ska få plats..

Av Ulla - 31 maj 2013 10:00

   

 

 

 

I varje skog finns en oväntad glänta... ... som endast kan hittas av den som gått vilse

(Tomas Tranströmer)

 

Jag tror att ibland behöver man gå vilse för att hitta rätt. Våga gå vilse ibland, du vet aldrig vad du hittar. Om du går vilse av misstag, ta det med ro och hitta livets karta som leder dig rätt igen.

 

 

 

 

 

 

  "Du ska inte tro det blir so-o-mmar ifall inte nå´n sätter fart." 

 

Hej BloggarVänner !

 

Fredag 31 maj

 

Namnsdag: Pernilla, Petronella

 

En vacker morgon med sol över nejden och fågelsång som ljuv  musik i öronen. Vilken ljuvlig tid vi har nu. Och vilken växtkraft både natur och djurliv visar. Njuter verkligen! 

Solen strålar så vackert och jag tog en kort morgonpromenad med mig själv,,, hemma igen blev det kaffe och smörgås.

Nu skall vi snart ut och handla lite sedan är vi bjudna till nyfunna vänner i närheten på på trädgårdsfika....

Så blir min dag idag och ikväll skall jag dansa med Let´s Dance,,,,,,,

 

,,,och snart blir det slut på denna månad,,,,,inte klokt vad tiden går....

 

Ha nu en fortsatt trevlig dag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, ,,,,men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Klappa någon på axeln och denna någon växer som människa, le mot någon och du får ett leende tillbaka, säg ett vänligt ord till någon och du blir denna någons guldkorn… Varje dag har sina guldkorn, även de grå dagarna, de är bara lite svårare att se dem bara, men de finns alltid där. Kom ihåg att det bor en ängel i oss alla, en del är bara mer vingklippta än andra. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....

 

 

   

 

 

MAN KAN SOLA SIG EN HEL DAG I EN VARM TANKE!!

 

 

 

 

 

 

Let’s Dance är ett av de få program jag följer och i kväll är det final. Jag blir både fascinerad och imponerad hur mycket man kan lära sig på ganska kort tid. Mina två favoriter från första stund har hållit sig kvar till finalen. Markoolio, en go’ gôbbe som har visat att han har drag under fötterna och har verkligen lärt sig dansa bra. Oscar Zia en sextonåring som visar att han har dansen i blodet. Jag är djupt imponerad av att han är så mogen och dansar suveränt. Finalen går i kväll och jag har ingen aning om vem som kommer att vinna.

Mitt tips är Markoolio, om foten håller!

Av Ulla - 31 maj 2013 09:45

 

 

Om en droppe vatten var en kram skulle jag ge dej havet. Om ett moln var en puss skulle jag ge dej himlen. Och om kärlek var värme skulle jag ge dej solen.

 

 

av: okänd

Av Ulla - 30 maj 2013 16:45

Men sade jag således detta:

 

De vackraste ögon jag vet är barnets ögon som ser en stor och jublande hemlighet det minsta alldagliga ting: en stjärna, ett blad, ett bi och en solstråles lek i en vattenpuss – som man inte får plaska i!

Men sade jag således detta då tänkte jag inte på de gamla och stillsamma ögon som dävnats i årens ve.

Ty då – när de snuddas av glädje och skimra en stund och le, då märkte jag nog att det finns inga vackrare ögon att se.

 

Dikt: Nils Ferlin

 

Hej denna Torsdag !

 

Dagen har gått i rasande fart,,,,en riktig sommardag,,,,ljuvligt ,,,härligt,,,skönt,,,

 

Vi har tillbringat dagen med min svägerska och svåger,,,,,en tur till havet,,,,fika ute,,,,njutit i fulla drag,,,,,

 

Nu är vi hemma,,,,,,,,,,,,,,,,,och slappar,,,,,

Av Ulla - 29 maj 2013 18:47

... årets sommarpratare.


JUNI


22 Jonas Gardell (författare, artist, dramatiker)

23 Maja Ivarsson (artist)

24 Liv Strömquist (serietecknare)

25 Lasse Kronér (programledare, musiker)

26 Katarina Gospic (hjärnforskare, författare, företagare)

27 Peter Wolodarski (ny chefredaktör på Dagens Nyheter)

28 Sarah Dawn Finer (artist)

29 Carolina Gynning (konstnär, tv-profil, författare m.m.)

30 Kristian Gidlund (musiker, journalist, bloggare)


JULI


1 Virpi Pahkinen (dansare, koreograf)

2 Pelle Holmberg (biolog, svampexpert)

3 Helena af Sandeberg (skådespelare)

4 Peter Schéle (f.d. programdirektör Stockholms & Göteborgs konserthus)

5 Annika Hagström (journalist, programledare)

6 Filip Hammar (programledare, journalist)7 Mikael Niemi (författare)8 Leo Razzak (social entreprenör, föreläsare)9 Sarita Skagnes (föreläsare, författare m.m.)

10 Henrik Lundqvist (hockeymålvakt)

11 Theodor Kallifatides (författare)

12 Louise Linder (präst)

13 Jenny Strömstedt (journalist, tv-programledare)

14 Jean-Pierre Lacroix (Frankrikes ambassadör i Sverige)

15 Ingemar Eliasson (f.d riksmarsalk, politiker i FP)

16 Annika Andersson (komiker, skådespelare)

17 Martha Ehlin (lyssnarnas sommarvärd, bakom föreningen Mer Organdonation)

18 Tareq Taylor (kock, tv-profil

19 Carolina Neurath (ekonomijournalist)

20 Anna Blomberg (komiker, skådespelare)

21 Ingvar Kjellson (skådespelare)

22 Maria Sveland (journalist, författare)

23 Niklas Zennström (IT-entreprenör, riskkapitalist)

24 Özz Nûjen (ståuppkomiker, skådespelare)

25 Anton Abele (riksdagsledamot för M)

26 Ann-Louise Hanson (artist)

27 Lisbet Rausing (universitetslärare i vetenskapshistoria)

28 Lars Lagerbäck (fotbollstränare)

29 Li Pamp (antikexpert, programledare, entreprenör)

30 Malik Bendjelloul (nyligen oscarsbelönad dokumentärfilmare)

31 Elin Kling (modeentreprenör)


AUGUSTI


1 Nadir ”RedOne” Khayat (musikproducent)

2 Johanna Frändén (sportjournalist, krönikör)

3 Inga Landgré (skådespelare)

4 Jan Eliasson (diplomat, f.d S-politiker)

5 Malinda Damgaard (modist)

6 Cecilia Edefalk (konstnär)

7 Daniel Sachs (affärsman)

8 Sara Danius (författare, ny akademieledamot, litteraturhistoriker)

9 Erik Haag (programledare, manusförfattare)

10 Martin Schibbye/Johan Persson (journalist/fotograf)

11 Lisa Nilsson (artist)

12 Kerstin Meyer (operasångerska)

13 Sami Said (författare)

14 Karin Adelsköld (ståuppkomiker, teknikexpert)

15 Ellen Jelinek (skådespelare)

16 Katrine Kielos (journalist, författare)

17 Joey Tempest (musiker)

18 Björn Dixgård/Gustaf Norén (musiker)


Här är faktiskt flera jag skall lyssna på,,,bl.a. Kristian Gidlund 30 juni ,,,,,som har en obotlig cancer och är så ung,,,,läs hans blogg I kroppen min,,,,

Av Ulla - 29 maj 2013 16:45


 

 

Om man i djupet känt en enda smärta, så förstår man alla andras lidanden.

 

- Fredrika Bremer –

Av Ulla - 29 maj 2013 08:00

   

 

Säj hej, hej till vännen som sitter där. (hej, hej) Säj hej, hej till vännen som sitter där. (hej, hej)

Du kan också glädja andra som på denna jorden vandra, säj hej, hej till vännen som sitter där. (hej, hej)…

 

Ny dag, nya möjligheter.

 

Varje ny dag är så unik.

 

Spännande, eller hur?

 

Önskar er alla en bra dag,,,,,idag kommer det Smålandsfrämmande i form av bästas svägerskan igen men nu är maken med,,,,fast dom skall inte bo här utan hotell några dagar och förlusta sig på allt möjligt,,,sedan tar dom tåget till Stockholm några dagar.

 

Stor KRAM till dig som kikar in,,,,,

 

 

Av Ulla - 29 maj 2013 07:45

”En optimist kanske ser ett ljus som inte finns, men varför måste pessimisten alltid springa fram och blåsa ut det?”

 

Michel de Saint-Pierre

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards