Direktlänk till inlägg 2 december 2012

2/12,,,,,,,,Advent,,,

Av Ulla - 2 december 2012 13:38

Vi tänder ett ljus, så tänder vi två, och sedan det tredje så gärna. Och när vi tänt fyra, vad händer väl då? Jo, då tänder Gud en stjärna.

Psalmer i 90-talet nr 837:


   

 

Första Advent !

 

När första ljuset brinner Står julens dörr på glänt

Och alla är så glada Att fira få advent

Å... det var väl en fin adventsdikt.

 

Idag är det första advent. Jag borde ha varit uppe tidig och tänt det där ljuset. Men det har jag inte gjort! Varför? Jag låg helt enkelt kvar i sängen och drog mig istället! Jag har det jätteskönt i min säng varmt och skönt.. Varför skulle jag gå upp?Men upp kom jag..,,,, Jag ser den fina adventsljusstaken stå på bordet pyntad och klar. Med mossa, flugsvampar (vem kom på att man skulle sätta svampar i adventsljusstaken??) ! Den ser så fin ut så!. Tändaren ,,,tändsticksasken ...De har en makalös förmåga att försvinna just när man bäst behöver dem!

Det första ljuset.....och kaffet finns i muggen och gubben sitter bredvid,,,,

Sen kommer: "Står julens dörr på glänt" Jag kollar runt... ser jag några juldörrar??? Nä! Inte en enda! Det är för förargligt! Jag har en ytterdörr också. Och jag har hängt upp en krans på ytterdörren. Räknas det som juldörr då? Men på glänt står den då rakt inte! Hur skulle det se ut! Den är stängd,,,,, och den enda av dem som står på glänt är dörren till toan. Fortsättningsvis: "Och alla är så glada" Face the fact... Alla ÄR inte glada! Nu ska jag inte vara gnällig för egen del - jag är inte jättedeppig eller jättelessen idag. Jag är ok. Men det finns många ANDRA som är jätteledsna! Alla är inte alls glada! Varför skriver man då alla i dikten? Det borde i rimlighetens namn stå "vissa" istället för "alla"!!!

Till sist: "Att fira få advent" Firar vi egentligen advent? Förr kanske det var ett slags firande, möjligen. Men att vi "firar" advent - det är väl lite att ta i? Vi firar alltid med att gå till kyrkan,,,tycker det är så vackert denna dag,,,sångerna,,,, Så blev det adventskaffe och prat i kyrkan-

Vi vandrade hemåt.


Kallt och soligt.

Men även denna dag den 2/12 fyller mamma 87 år och henne skall vi fira i eftermiddag hemma hos min syster med lite god mat och tårta.

Vi skall hämta henne och sedan fara mot Alingsåshållet.

 

   

 

En riktigt skön och fridfull första advent önskar jag er alla!

Ljus verkar den bli, solen skiner på rimfrosten, och i alla fönster lyser nu elljusstakarna.

Den mörkaste tiden på året är över!

 

 

  

 
 
Kaisa

Kaisa

2 december 2012 18:40

❤ Stor kram ❤

http://andestyrka.blogspot.com

Ulla

3 december 2012 10:19

Kram och tack för titten,,,idag snöar det,,,

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

17

Av Ulla - 17 mars 2017 13:23


           

15

Av Ulla - 15 mars 2017 09:00

       Man lär sig kompromissa. Foträta skor hade jag svurit på att aldrig ha.   Lilla Fruntimret        tack ...

14

Av Ulla - 14 mars 2017 08:45

   ,,,,lycka och lycka och lycka       Lycka är mycket enkelt.   Det är bara god hälsa och ett dåligt minne.   Ernast Hemingway      ...

Av Ulla - 13 mars 2017 10:10


         

12

Av Ulla - 12 mars 2017 13:21


      Tack

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards