Alla inlägg under mars 2012

Av Ulla - 10 mars 2012 10:50

 

Av Ulla - 10 mars 2012 10:39

Alla har vi drömmar, önskningar och mål, saker som vi vill lära, ha eller uppnå. Det kan vara allt från en bra relation med din partner till drömjobbet och ibland så känns det som om målet inte är så långt borta och ändå är det något som "sätter käppar" i hjulet, något som gör att vi inte når ända fram. Och detta något är många gånger våra inre rädslor, rädsla för att misslyckas eller rädsla för att lyckas. Min dröm är att cancern helt skall försvinna och alla andra krämpor skall bli bättre. De har gått så långt så jag varken behöver säga mitt namn eller personnr när jag anmäler mig i receptionen på vårdcentralen.''' Här och nu är som livet pågår. Tankar är bara tankar, känslor är bara känslor.


Idag är det lördag...solen skiner och 6 plusgrtader. Vi har åter en slö morgon/förmiddag med tv och lååång frukost.

Vi skall snart ge oss ut på en härlig promenad.

På spisen puttrar en köttgryta som skall bli vår middag idag.

Ikväll skall vi titta på Melodifestivalen. Vem vinner tro ? Måste ju titta på detta startfält.



Livet är ett under Där under issnön sover ett frö och väntar på sin tid. Mindfulness är en livslång färd längst en väg som sist och slutligen, inte leder någonstans, blott till den du är.


Kabat-Zinn, Jon -

   


Jag är inte arg på våren att den är här igen. Jag anklagar den inte för att den likt varje år gör sin plikt. Jag noterar, accepterar, att - som om Du ännu levde - stranden vid en viss sjö är lika vacker som den var. Jag känner inget agg mot utsikten för utsikten över den solbländade viken. Jag kan till och med föreställa mig att några som inte är vi just nu sitter på den vindfällda björkstammen. Bara en sak går jag inte med på. Att återvända dit. Närvaroprivilegiet avstår jag från. Så mycket har jag överlevt Dig, och bara så mycket, att jag kan tänka på avstånd.


- Ur "Farväl till en utsikt" av Wislawa Szymborska -

  



Ha nu en fortsatt trevlig dag denna lördag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, då man har tråkdagar, men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så..... Sprid kärlekens, medmänsklighetens och omtankens ljus omkring er .....

Av Ulla - 9 mars 2012 17:34

Vissa ord,... kommer  från "ingenstans" och träffar en med full kraft.

Som Kärlekens geografi.

Nina Bouraoui är en sann ordkonstnär. Som om hennes ord beskriver mina egna känslor och upplevelser. "Jag tänkte att jag hade tagit miste, att ... inte finns,  att den skapas av ögonblick av hänförelse och sedan skingras som en näve sand som kastas för vinden."



N Bouraoui

Av Ulla - 9 mars 2012 17:32

Det finns de som har förlorat för att de försov sig Jag förlorade för att jag var vaken och vaktade över en tidigare dröm Så lät jag dig gå in i rummet och ut ur det som en tillfällig gäst när du i själva verket var mitt hem Hur dömer Gud sådant försummelse i tjänsten Oavsiktligt dråp. Vållande till annans död Hur skilja mellan bödeln och hans offer när bägge två skakar av samma lust Hur skilja mellan det liv som blev och det som inte gjorde det när det ena är orsak till det andra


- Theodor Kallifatides -

Av Ulla - 9 mars 2012 17:31

När natten kommer står jag på trappan och lyssnar, stjärnorna svärma i trädgården och jag står ute i mörkret.

Hör, en stjärna föll med en klang!

Gå icke ut i gräset med bara fötter; min trädgård är full av skärvor.


- Edith Irene Södergran -

Av Ulla - 9 mars 2012 17:30


"Livet är ett val. Valet står inte mellan att uppleva eller undfly smärtan. Utan mellan att leva ett rikt och meninsfullt liv eller att inte göra det. Du har lidit nog nu. Det är hög tid att du slutar grubbla och börja leva."


S.C Hayes -

Ord

Av Ulla - 9 mars 2012 17:29

En varm hand.

Ett varmt bo.

En varm kofta att trä på de isande tankarna.

En varm kropp att trä på kroppen.

En varm själ att trä på själen.

Ett varmt liv att trä på det isande livet.


Sonja Åkesson -

Av Ulla - 9 mars 2012 11:59

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards