Alla inlägg under augusti 2012

Av Ulla - 9 augusti 2012 20:34

Av Ulla - 9 augusti 2012 10:01


Kika in och läs mitt svammel om du orkar,,,,

 

 

 

 

 

 

Hej igen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

 

Tänker,,,, för att inte må så bra, så mår jag faktiskt ganska bra.!

 

Och jag blir så glad när mina vänner med små ord visar omtanke och även uppskattning för min lilla person!

 

Efter en orolig natt med konstiga drömmar så ska jag nu försöka ta de lite lugnt.

Magen är fortfarande lite orolig.

 

Det är TORSDAG idag……

 

Denna dagen,,,, ja vi får se vad den har att ge. Men vilken härlig morgon och komma ut i...klar och ren luft och en sol som strålar. Jag älskar augusti när sommaren fortfarande pågår men lugnet lägger sig. Det är en fin dag med sol och en klarblå himmel och jag tog en tidig morgonrunda alldeles ensam. Skönt och lugnt sedan hem och åt frukost med maken nu skall vi se lite höjdhopp på tv,,,,Handbollskillarna gjorde en bra match igår. Vädergudarna har varit allmänt sura och inkontinenta hela sommaren tycker jag.

  

Stulna tankar!!! Jag har inte en fantastisk figur eller en platt mage. Jag är långt ifrån att betraktas som en modell men, jag är jag. Jag äter mat. Jag har kurvor. Jag har mer fett än jag borde. Jag har ärr eftersom jag har en historia. Vissa människor älskar mig och några hatar mig. Jag har gjort bra. Jag har gjort illa. Jag är slumpmässig och galen. Jag låtsas inte vara någon jag inte är. Jag är den jag är, kan du älska mig eller inte. Jag tänker inte ändra på mig! Och om jag älskar dej, gör jag de med hela mitt hjärta! Jag gör inga ursäkter för de som jag är.... De här hittade jag på Facebook och tyckte de var bra ;))

 

Nu känns de verkligen som om sommaren går mot sitt slut. Vart tog sommaren vägen? Dom få soldagar vi haft är lätt räknade. Jag önskar att de blir en varm höst i stället. Vi behöver ju solen för att orka med en lång mörk kall vinter.

Men idag är det en fin dag !

 

Igår några svar, svar på att jag inte är tokig utan "bara" tänker lite fel i vissa situationer. Jag har under några veckor stängt in mig i mitt egna skal för jag håller på att bearbeta min "ryggsäck". Har fått hjälp av en fantastisk person, som öppnat ögonen på mig lite grann, steg för steg. Otroligt jobbigt och energi krävande. Omgivningen är lyckligt ovetande för tillfället, men i och med att jag skriver detta nu så kommer det ut. Och det är väl det som har tagit slut nu... Jag försöker utmana mig själv dagligen.

Mina TANKAR … "springer envist i sick-sack " Många med mig har hinder att klättra över. Ibland är dom mindre. Ibland ser dom ut att vara omöjliga att ta sig över. Det kan göra ont i mig då jag tänker på det. Jag har bättre dagar, medan andra istället klättrar samma dagar. Kämpar för sig själva. Stångar sig blodiga för sina barn. Gör det man orkar och lite till, men känner ändå att man inte når dit man vill orka. Ingen människa kan göra mer än att orka och orka ännu lite till. Använda några extra reserver, som ibland egentligen inte finns. Men dessa dagar då orken inte finns, är de dagar vi behöver känna att vi gör det vi kan. Men slår på oss själva istället för dagen inte blev så bra. Men egentligen blev den ju så bra som den kunde bli. Livet är något som hela tiden förändras och utvecklas. Ibland invecklas kanske.. Jag har aldrig riktigt förstått kommentaren "det rullar på". Jag vet inte, jag kanske misstolkar mycket. Lägger för stora värderingar i allt och tolkar saker bokstavligen. Fast jag säger det själv ibland. Frågor frågas, endast i syftet att frågas. Bryr någon sig egentligen om svaren? Mitt liv har aldrig rullat på. Och jag tvivlar faktiskt på att mångas gör det. Visserligen rullar dagarna på i en rasande takt.

Tiden går och jag hänger med så gott jag kan,,,,

Livet har många dimensioner,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
,,,

Ibland vill jag välja tystnaden ensamheten avskildheten,,,,tur att min älskade make förstår,,,

 

Skratt är så befriande, det sägs att barn skrattar 300-400 gånger om dagen medan vuxna skrattar 15.Vi vuxna har något att lära oss ... vi måste våga släppa barnet inom oss. Ett leende kostar inget, en del människor är för trötta för att ge dig ett leende. Ge dem ett av dina, eftersom ingen behöver ett leende så mycket som den som inte har något att ge.

 

Ha nu en fortsatt trevlig dag denna torsdag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, då man har tråkdagar, men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....

 

 

Har ni hört,,,, Alla, utom en del arbetsgivare, vet hur viktigt det är att vårda sin personal. Det kan vara extra löneförmåner, ett gym på jobbet, bra feedback och en arbetsmiljö som stimulerar. En människa som får extra morötter gör ett mycket bättre och effektivare jobb. Google verkar ha tagit fasta på det och deras anställda har tillgång till gratis frisörer, mat, gym, läkarvård med mera. Inte nog med denna generositet. En anställd som dör, har samtidigt sett till att anhöriga får halva lönen i tio år utbetalad av Google. Eventuella barn till en anställd som dött får dessutom 1000 dollar i månaden tills de fyller 19 år, eller 23 år om de studerar på heltid. Vilket trygghetspaket både för den anställde och hans/hennes anhöriga! Inte konstigt att folk vill jobba där

 

 

 

 

Det bästa är när Puh skriver en dikt och läser den högt. För Puh har skrivit: “Han ryste ej, han fruktade ej!” och så gjorde man inte det. Bara inom sig. - Nasse


Efter ett samtal med en “vän”, kom mina funderingar om just detta ämne upp. Vänner. Vad är en vän? Olika för oss alla kanske? Med åren har antalet minskat avseevärt i min bekantskapskrets. Varför?

Jag är mer kräsen tror jag. Bort med alla energitjuvar som dränerar mig på kraft. De som får mig att må dåligt. De som spelar spel. De som inte ger av sig själva. Bort,bort,bort. Jag tror att mina sjukdomar gjort att en del försvunnit. Kanske för att jag inte orkar ställa upp lika mycket. För mig är en vän ärlig. Inte bara håller med. De ska finnas där, inte bara i medgångar utan även när det är jobbigt. Kanske mest då, för det är då man behöver dem som bäst. Det är inte så viktigt att alltid träffas(svårt i vissa delar av livet), men en riktig vän har man kvar ändå.

 

 

 

 

 

 

Vinkar hej då hej då,,,,,  

 

  Lever på HOPPET som vanligt,,,,,

Av Ulla - 8 augusti 2012 23:15

En ängel

 

Om jag var en ängel,,,,

Om jag var en ängel skulle jag beskydda dig varje natt, sitta vid din sida, hålla din hand.

Stryka bort dina tårar, utsudda din ångest, ge dig sinnesro.

Lägga min egen vinge som ett täcke över dig.

Omsluta dig på alla sidor.

Om jag var en ängel, skulle jag beskydda dig varje dag, följa dig överallt.

Trösta dig.

Lyssna igen och igen och igen. J

ag skulle hålla om dig, viska i ditt öra: Mod, Mitt hjärta! Mod......

 

 

 

Av Ulla - 8 augusti 2012 23:00

Lägg av dina bekymmer då du somnar, lämna alla tråkigheter, all bitterhet, all sorg, så att du inte vaknar lika trött som om du hade sovit fullt påklädd, med skorna och hatten på.

 

Dom Helder Camara


 


Vi kan bota fysiska sjukdomar med mediciner,men den enda hjälpen mot ensamhet,förtvivlan och hopplöshet är kärlek" Moder Teresas ord får avsluta den här dagen,låt dom få stanna kvar i dina tankar och ditt hjärta.

 

  

Det är synd att vi människor inte kan byta problem med varandra. Alla vet exakt hur andras problem skall lösa.

 

  

En gammal sägen berättar om en kvinna som ständigt var på resande fot.En dag såg hon en glänsande sten i en bäck och som väckte hennes intresse.Hon plockade upp stenen och såg att det var en mycket ovanlig och värdefull sten. Nästa dag mötte hon på sin färd en man som var utmattad,trött och hungrig. Hon stoppade honom och delade sin mat med honom. Mannen kunde inte låta bli att lägga märke till den blänkande stenen och frågade kvinnan om han kunde få den. Utan att tveka gav hon mannen stenen. Mannen reste förvånad vidare och kunde knappast fatta vilken fantastisk tur han hade haft. Han visste att stenen var värd så mycket att den kunde ge honom ett tryggt och säkert liv så länge han levde. Men han kunde inte släppa tanken på kvinnans godhet och beslöt sig för att söka upp henne för att lämna tillbaka stenen. ”Jag vet hur värdefull den här stenen är”, sa han. ”Men jag vill lämna tillbaka den med förhoppning om att du kan ge mig något ännu värdefullare”. Sedan sa han, ”Ge mig den kraft i ditt hjärta som fick dig att ge mig en sådan värdefull sten”.

Av Ulla - 8 augusti 2012 14:22

Det mittersta rummet i själens hus är mitt eget ljuvliga rum. Där är min rymd och mina rötter min okränkbara frihet och kärlekens källa, outsinlig. Där kan min nästa inte bo ingen enda av de mina. Deras rum i huset som är mitt ligger runt omkring mitt centrum utan trängsel, utan sammanblandning. Har jag tillgång till min ensamhet och livets friska brunn i mitt fördolda då är jag fri att rikta mig åt alla håll att glömma mig och dela andras villkor utan att binda någon eller själv bli bunden.

 

Margaretha Melin

Av Ulla - 8 augusti 2012 14:19

Det finns dom som gjort dej illa Det finns dom som inget vet Det finns dom som gjort en grej av att skrika ut din hemlighet Det finns dom som stal din stolthet Det finns dom som tog ditt mod Och dom som ingenting förstod Dig som ingen känner Dig som ingen ser Du som saknar vänner Och knappt vill andas mer Hör på mig min kära Hur ska jag få dig att förstå Du måste resa dig och gå”

 

Texten är skriven av Jonas Gardell,en text som berör, allt för många mår dåligt.

 

Men det krävs mod att resa sig och gå och lämna allt bakom sig.

 

 

Livet är så mycket mera värt.....

Av Ulla - 8 augusti 2012 10:26

 

 

Onsdag 8 augusti

 

Namnsdag Silvia Sylvia




 

 

 

    

 

 

 

Tänker på att. Jag hade ingen semester att längta till och inte behövde jag bekymra mig över att den är slut. Men lite saknar jag känslan av den första semesterdagen... som man hade då man arbetade.

Nu är man ledig alltid sen man fick sjukersättning.

 

   

 

Livsfunderingar en augustidag framför datorn,,,, ,,, hallå vänner denna förmiddag,,,, Varje ny morgon – varje nytt ögonblick – är en ny start.

 

Det blev en rolig och trevlig dag med släkten igår då vi firade en 12-åring coh fick se ett nytt hus. God mat och många skratt.

Idag är magen inte alls med,,,,fy katten.

Vädret ja,,,,inget vidare en massa svarta moln och rätt var det är så stänker det....o ibland kommer det lite sol,,,,

Dagen idag tillbringas i hemmet,,,med allmänt pyssel och OS.

 

Livet blir inte alltid som man tänkt sig eller som man drömde om när man var yngre och fantiserade om hur det skulle bli. Det kan bli bättre än man trott…eller kanske annorlunda eller kanske betydligt kämpigare än man anat. Det är märkligt hur livet kan vara så fullt med glädje och sorg, oro och längtan. Ibland kommer man till vägskäl i livet och det är dags att välja åt vilket håll det ska gå. Jag har tagit ett beslut som kommer att påverka resten av mitt liv till det bättre och jag är så lättad och lycklig över att ha bestämt mig. Man borde uppskatta livet mer än man gör…inte ta det för givet!

 

 

Moralens,,

 

Moralens väktare är aldrig bekymrade för sig själva, utan bara för andra.

 

Helge Krog (1889-1962)

 

Kom ihåg att du är värdefull och att du duger som du är, acceptera dig själv och var stolt över dig själv, klappa dig själv på axeln, du är din egen lyckas smed, mår du bra mår din omgivning bra. Kom ihåg att du är unik, just för att du är den du är. Klappa någon på axeln och denna någon växer som människa, le mot någon och du får ett leende tillbaka, säg ett vänligt ord till någon och du blir denna någons guldkorn…

Varje dag har sina guldkorn, även de grå dagarna, de är bara lite svårare att se dem bara, men de finns alltid där. Kom ihåg att det bor en ängel i oss alla, en del är bara mer vingklippta än andr Livet är som bergochdalbana, en våldsam och svindlande lek. Livet är att hoppa fallskärm, det är att ta risker, falla och resa sig på nytt.

Det är bergsbestigning, det är att försöka nå upp till dess topp och känna sig otillfredställd och fylld av vånda när man inte klarar av det.

 

 

Ha en bra dag !

 

Fånga Dagen !

 

Var rädd om dig och de dina,,,,,,  

Av Ulla - 7 augusti 2012 10:46


God Förmiddag !

 

När du vaknar på morgonen, så kom ihåg att oavsett om din första tanke är “Undrar vad det blir till frukost?” eller “Jag undrar vad det skall hända för något spännande idag?” så är det samma sak.

 

Nalle Phu

 

Tisdag idag,,,,,,

 

Tjo ho vänner vill "bara" säga hej till er alla.

 

I dag är "tanten" glad och de spritter i benen. Morgonen gläntade på dörren till den nya dagen. Den är här och vi får ta emot den som ännu en gåva. Utan fallskärm kastar jag mig ut i rymden....jag kan flyga, jag kan flyga intalar jag mig själv.... Det är först då man kastat sig ut i det fria som man förstår att man inte har några vingar..men i drömmar och kärlek är ingenting omöjligt Men jag tror jag föredrar att stå med båda fötterna på jorden. Säkrast så!

 

Idag ringde klockradion,,,,tidigt,,,,,jag som gärna sover en stund….men idag skulle jag till ögonläkaren kl 8.30 Sedan fot vi och hämtade mamma för i eftermiddag är vi bjudna på middag till min systerdotter vars dotter fyller 12 år och dom har precis flyttat till ett nytt hus i Alingsås så det skall bli roligt att träffa släkten och ett nytt hus ,,,,,

 

Jag mår,,,,mer säger jag inte...o ögonläkaren sa att vi ses om ett år igen,,,och väder har vi bestående av regn,,,,

 

När du skrattar dansar din själ. När du ler sprids glädje genom hela universum. Var generös med din lust, så fyller du även även på för egen del. Vackra tankar ger en vacker själ. Tänkvärt.. Vi har förlorat oss själva i för mycket tänkande, ju mer vi identifierar oss med mentala förmågor, desto mer kommer egot att styra våra medvetanden. Och det har ju hittills inte visat sig så fruktbart. Våld och destruktivitet har ökat i takt med människans alltmer avancerade tankeverksamhet. För att överleva som art behöver vi göra oss av med egot och tänka mindre.. Dit når vi bara genom att vara mer närvarande i nuet och därmed återknyta kontakten med den livskänsla som skurits av intellektet.

 

Just nu vilar mamma på gästrummet vi har,,,,,,efter lite tjat o prat så blev hon trött.

 

   

 

Jag är… … imponerad över att det finns människor som kollar min blogg även när jag inte skrivit något på flera dagar. Alltså måste jag få ihop några rader för att uppmuntra dessa trevliga personer.

 

 

 

 

Dagens nyhet

 

Vilken smäll….. det kunde blivit! En man som klippte sin gräsmatta hittade en, troligen skarp, granat som låg där! Tänk er själva att gå där i sina egna tankar och slöa samtidigt som gräsklipparen gör jobbet. Nåja man måste ju skjuta på också. Granaten är på ca 50 kg och ska under dagen oskadliggöras. Först ska folk evakueras och väg stängas av. Sedan kan man försiktigt föra bort den. Den granaten måste varit i trädgården sedan andra världskriget och sakta men säkert krupit upp lite för varje år som gått! Tänk om mannen kört på granaten och den hade briserat!

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards