Alla inlägg under maj 2013

Av Ulla - 12 maj 2013 07:45

 

 

Söndag 12 maj

 

Namnsdag: Charlotta, Lotta

 

 

 

 

 

 

Livet är som en cykel - slutar man trampa faller man av

 

- OKÄND -

 

  

 

Hej !

 

Så har även denna söndag börjat och jag njuter av min ensamhet.

Men det är tomt.

Men maken har det bra hos sin syster......han behöver komma bort från mig ibland..

 

Idag skall jag gå till kyrkan på gudstjänst och kyrkkaffe. För att jag vill,,,

 

Mer ?

 

Ja jag vet inget just nu men det blir säkert en bra dag.

 

 

Sen vill jag bara säga en sak i fall ni missat...I morgon börjar en ny vecka...Yiiiieeehaaaaa!!!

 

 

Känner att nu när jag snart är sextio år så orkar jag inte bry mig om vad andra människor tycker alla gånger...eller tänker och funderar på.

 

Vad jag vet så lever man bara en gång så världen får leva med mig och mina exter och konstigheter och tankar och funderingar.

Alltså luktar och stirrar jag hur mycket jag vill på det jag tycker om;)

Dessutom skriver jag vad jag VILL,,,,,och du behöver inte läsa och lämna dumma kommentarer.

 

Hoppas du får en fin söndag.

 

Var rädd om dig !

 

Fånga dagen !

 

Fånga ögonblicket!

Av Ulla - 11 maj 2013 18:45

Gokväll !

 

Villket väder vi har haft i dag :)

Göteborgssolen har strålat och värmt äntligen lite värme, får väl hoppas att det håller i sig. Vilket ofattbart fint väder det blivit.

Hela naturen håller på att slå knut på sig själv för att ta igen det kylan hindrat under denna långa kalla vår.

Våren pågår så intensivt här hos mig att man nästan flippar ut.

Strålande sol och 18 grader varmt.  

Träden slår ut sina blad så snabbt att man nästan ser det med blotta ögat.

Fågelsång så man blir lomhörd:))).  

Och det som inte blommar tar i för kung och fosterland för att kunna göra det:)

Vad har jag då gjort denna dag !!??

En spårvagnstur till stan,,,inhandlade en kjol och ett linne, lite strumpor, en kopp kaffe på kafé,,ute i solskenet,,,I dag, den 11:e maj firar vi chokladbollens dag! Hade ingen aning om att det fanns en dag för denna goda boll  men jag fick veta det på kafeet..och dom var rullade i sesamfrön inte alls illa faktiskt ,,,,väl hemma blev det balkongstund och lite mat och en stund för sig själv, det är livet det.

Njuter av vackert väder och ensamhet,,,,men längtar efter min kärlek.

Nu har jag gjort lite goda mackor och skall ta en öl,,,,,lite god choklad blir det också ikväll.

Pratat med flera väninnor som vill att jag skall komma menjag vill ha min lugna fridfulla ensamhet just nu.

Det har mulnat på och balkongdörren har jag stängt...men vilken härlig dag det varit.

 

 

 

Dessa affärer besökte jag idag bl.a.,,,,,,kika in,,,

 

http://www.baldershage.se/

 

http://www.hagahem.com/

 

 

Ha en toppenfin lördagskväll!

 

 

 

”Avsluta varje dag och var färdig med den. Du har gjort vad du har kunnat.”

 

Ralph Waldo Emerson

 

 

 

  Lämna gärna ett fotspår efter dig så jag vet att du varit här.

Jag hittar ju så mycket lättare till dig i sådana fall:)

Av Ulla - 11 maj 2013 18:00

Av Ulla - 11 maj 2013 18:00

Sitter och bläddrar igenom en bok som ögonen föll på i rensningen i vårt hem…

 

”När livet förändras - hur du överlever och blomstrar i osäkra tider”

 

Kommer till ett kapitel om att säga sanningen, så slående och så sant.. vi behöver vara mer sanna i det vi säger och gör ..sanna mot andra, men främst mot oss själv. Våga ta chanser, våga göra det vi så gärna vill, men kanske är rädda för…. om vi vill komma framåt… Säg sanningen För att komma framåt måste du först säga sanningen om vad det är du verkligen vill. Först då kan du börja locka till dig de rätta tillfällena. Vi ägnar mycket tid åt att tala om vad vi inte vill. Om och om igen berättar vi våra historier i former som definierar oss på begränsade sätt. Vi har till exempel alla hör oss säga något i stil med: ”Jag vet inte vad jag vill göra”; ” jag sitter fast i den här situationen” ; ”jag vet inte var jag skall börja”; ”Om jag hade pengar skulle allt vara annorlunda”; Jag har för många åtaganden för att bara kunna ge mig iväg och göra något annat”; ”Jag avslutar aldrig någonting”; ”Jag är för otålig”; ”Jag är verkligen frustrerad”; Det är svårt för mig att agera”. Vi fokuserar bara på problemet som vi ser det och ger problemet auktoritet över vår själ. Problemet blir det som rättfärdigar att vi inte går framåt. När du reser har du en destination, till exempel New York, i tankarna. Du köper en flygbiljett eller kör bil dit. Din önskan att komma till New York förverkligas genom din föresats att nå destinationen. Men om du säger ”Jag vill åka till New York, men är flygrädd”; ”Resan kommer att bli för dyr”; ”Det är för långt att köra hela vägen dit”; ”Jag kanske åker dit någon annan gång, när…”; ”eller” Jag skulle gärna åka, men min chef ger mig aldrig ledigt så länge”, då späder du ut eller negerar din föresats och kommer aldrig att komma dit. Vi berättar ofta liknande historier om vår ovilja att gå ut i et okända: ”Jag vet inte vad jag brinner för”; ”Jag vet inte vad jag skulle vilja göra”; ”Just nu försöker jag bara få ihop till hyran”; ”Jag har inte haft förmånen att hitta mitt sanna livsändamål” eller ”Jag har just gått i pension, jag vill inte binda upp mig igen” eller ”Jag vill gifta mig, men träffar aldrig några män (eller kvinnor)”. När vi var barn kanske vi vann medkänsla på grund av vår hjälplöshet, eller också gjorde vi oss små och obetydliga för att undgå oönskad uppmärksamhet. En del av vår nuvarande tendens att förbli små eller osynliga eller att klandra andra för vårt misslyckande att komma vidare, ligger rotat i det här gamla beteendet. När vi beklagar oss och säger pessimistiska saker om livet, kanske andra försöker muntra upp oss. Att vara negativ kan bli en vana för att få uppmärksamhet utan att behöva riskera att göra något. Eftersom självkänsla är dålig har vi en tendens att tro att det bara är speciella människor som når framgång. Eller också kanske vi väntar på någon magisk information som får vårt livsändamål att framträda tydligt. Den här typen av tänkande, som bygger mer på att hitta begränsningar än på att utforska möjligheter, gör att vi fortsätter att känna oss hjälplösa och väntar på att den magiska bubblan av insikt ska nå oss innan vi gör något alls. Vi rättfärdigar handlingsförlamning med förvirring. Vanligtvis vet vi mycket väl vad vi inte vill, så i själva verket har vi visst en idé om vad vi vill, men undviker att erkänna det av rädsla för att det inte ska kunna förverkligas. Vi är rädda för att fatta beslut, därför att vi ser det som ett slutgiltigt resultat, som vi kommer får dras med för alltid, och glömmer att vi fortsätter att göra olika val under hela våra liv. Hur vi berättar historier bestämmer hur öppna vi är för att få till stånd, eller ens se fram emot, positiva förändringar.

 

 

När livet förändras - Carol Adrienne

Av Ulla - 11 maj 2013 17:45

Stopp

 

 

Stoppa Breivik i all media.

Att han vill starta ett enmans facistparti borde bara negligeras.

Ge honom inte mer publicitet.

 

 

 

Passa samtidigt på att stoppa CUF i dess försök att ragga röster till sitt parti. Legalisera Cannabis? Har inte centern slagit alla rekord i raggningsförsök. Vi minns ju deras förslag som kom för ngn månad sedan. Men att legalisera en drog är helt absurt. Vad många än säger så är det en inkörsport till tyngre grejer.  Gå inte på niten med att legalisera ngt som är farligt.

Av Ulla - 11 maj 2013 17:00

 

 

Vision utan handling är bara en dröm. Handling utan vision är bara tidsfördriv.

Vision med handling kan förändra världen.

 

- JOEL BAKER -

Av Ulla - 11 maj 2013 07:45

 

Lördag 11 maj

 

Namnsdag: Märit, Märta

 

 

 

   

 

 

 

"Ditt JAG är aldrig färdigt, det är alltid i ständig bildandet genom dina val av handlingar. "

-- John Dewey

 

“ The self is not something ready-made, but something in continuous formation . through YOUR choice of action.”

-- John Dewey

 

 


Morron på er alla bloggarvänner !

 

Nu ska jag berätta hur det verkligen är....... Jag, en liten rund människa som brottas med hur jag ska kunna formulera mig på bästa sätt så att andra förstår vad jag menar. Jag kom på att det aldrig kommer att hända för alla har sina erfarenheter och utgår ifrån dom så även jag............ Min nästa fråga till mig själv är för vem skriver jag denna blogg, enkelt svar...... MIG SJÄLV.........men en liten djävul sitter på min axel och manar på mig..........för hur det än är så sitter det fint med en kommentar på sina tankar, det stärker ens ego. Men det är så mycket jag egentligen vill skriva men …….Men säger jag bara,,,,,Det är då tanken dyker upp, är det så för alla eller skriver de flesta från hjärtat eller låter de huvudet styra.....

 

Varje kväll när jag har lagt mig sänder jag ut till universum min tacksamhet för vad dagen har lärt mig och ber om kärlek så jag kan skicka den vidare till mina nära och kära, och de jag inte känner men har känslan av att de skulle behöva lite extra kärlek just då och nu.

Som ni förstår blev jag glad och överraskad och undrar om min hjärna spelar mig ett spratt men *so what*, det är bara att fortsätta tacka varje kväll. Oavsett vad som har hänt mig under dagen finns det alltid något som gör att jag kan lära mig något nytt eller förändra mitt tankesätt om något gammalt......

 

Suck, så skönt att sucka, jag liksom samlar mig, andas något tyngre men så lossnar det och min andning blir lite lättare...... En av orsakerna till att jag suckar idag har varit att min nattsömn vägrade  att infinna sig,,,,,,

 

Men det är en ny dag och det får man vara tacksam för,,,,Livet pågår trots lite sömn och sjukdom.

 

Ingen idé att ligga och fundera på morgonkvisten kommer säkert att sova så småningom.

 

Denna dagen startade med en god äggfrukost, kaffe och macka och lite fruktsallad tvnyheter och tidningsläsning.

Morgonsamtal med maken som har det bra i Småland.

Nu skall jag göra mig iordning och ge mig ut i lördagsvimlet får se var jag hamnar ,,,tar med stora plånboken och ser om jag hittar en klädtrasa...  

 

,,,gör en bloggpromenad när jag ändå sitter här......

 


Men vad många det finns!!

Bloggar alltså!

Det är ju så man blir snurrig.

Vem ska man följa?

Alla är ju roliga på sitt vis.

Att sluta följa en blogg man hittat är inte det lättaste heller.

Man vill ju se vad som hänt sedan sist...

Så många bloggar, så lite tid... *suck*

Tur att man inte har värre problem va?!?

Har ju mina favoriter,,,,,

 

Är du redo för ett besök under dagen ?

 

 

Ha nu en fortsatt trevlig dag denna lördag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, ,,,,men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Klappa någon på axeln och denna någon växer som människa, le mot någon och du får ett leende tillbaka, säg ett vänligt ord till någon och du blir denna någons guldkorn… Varje dag har sina guldkorn, även de grå dagarna, de är bara lite svårare att se dem bara, men de finns alltid där. Kom ihåg att det bor en ängel i oss alla, en del är bara mer vingklippta än andra. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....

 

 

Vårkram till dig !

 

Blir glad om lämnar en liten kommentar,,,,  

Av Ulla - 10 maj 2013 17:19

När vårsol skiner glömmer jag all vinterns mulna dar.

Och sen om natten drömmer jag om allt som slumrat har.

Om Tussilagos alla barn på vägens dikeskant.

Och blåa sippors skira knopp och alla gräsens variant.

Ester Bengtson


 

 

Hej hallåå..............

 

Det är fredag och jag har haft minimerad datatid under några dagar när min fina goa svägerska varit här med en väninna och hälsat på.

Det har varit intensivt och roligt,,,,o tröttande.

Idag på morgonen reste dom hem till Småland igen och maken följde med sin kära syster hem och stannar några dagar.

Det blir tomt men jag skall njuta av min egentid.

Dessa dagar så blev det en del bilutflykter,,,,bl.a. Tjörn, Orust.....affärs- och kafébesök och en massa annat.

 Vädret har varit varierande,,,,sol och värme,,,,,regn,,,,åska,,,,blandad kompott så att säga,,,, idag skiner solen i alla fall.

När de åkt hade jag ett besök på Vårdcentralen,,,jaha så hade man urinvägsinfektion igen sedan blev det en sväng till apoteket.

Klockan ett fick jag besök av en väninna som kom på lunch och sen tjötade vi i flera timmar om allt och inget.

Nu skall jag ta det lugnt och ta mig en tvkväll med Let´s Dance och en räkmacka.

 

 

 

Livet är som en cykel - slutar man trampa faller man av

- OKÄND -

 

 

 

 

Det finns två sätt att sprida ljus; att vara ljuset eller spegeln som reflekterar det.

- EDITH WHARTON -

 

 

 

 

Livet är som en daggdroppe, ena dagen finns man där, nästa kanske inte.

Det är därför man måste leva "carpe diem" så att säga.

Njuta av dagen.....

Njuta av stunderna.

Njuta av de fina minnena.

Njuta av skratten.

Njuta av livet.

Njuta av dofterna och ljuden.

Njuta av varandra.

 

Njut av din Fredag och var rädd om dig.

 

        

 

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards