Alla inlägg under januari 2013

Av Ulla - 25 januari 2013 15:00

  

Lyckan är som en parfym.

Man kan inte hälla den på andra utan att ett par droppar faller på en själv.


William Shakespeare

Av Ulla - 25 januari 2013 10:15




 





 

Vinterskimmer.....

det finns ett människohjärtats hopp av rent uppsåt och så barmhärtigheten.

Den kom inte av ingenting.

Allt detta kallar jag skönskriften i snön.

Den handlar om rena sinnelag.

Om redbara ögon i snötystnad en frid som är namnlös.


Ur dikten Vinter i samlingen Dikter om ljus och mörker av Harry Martinsson


Naturens glittriga girlanger mycket vackrare än julkramset!


Harry Martinsson var inte så dum han!

Han såg skönheten i det enkla, icke tillgjorda!



Hallå hej,,,,,  


,,,,det är den 25 januari och namnsdag har Paul och Pål ...


Ja fredag och nya möjligheter så är det väl varje dag men jag känner mig en gnutta bättre, dock inte helt ok men visst Rom byggdes inte på en dag heller....den hemskaste fibrovärken är bättre,,,,allt det andra som finns i kroppastollen känns okej denna dag.


Solen skiner inte men livsandarna vaknar i alla fall till denna kyliga dag,,,,-12 grader,,,,


Frukost intagen och sitter kaffekoppen här bredvid….. KAFFE GÖR DIG GLAD – Ny vetenskaplig studie............... Somliga menar att man borde skära ner på kaffekonsumtionen. Jag begriper inte varför? Det finns många anledningar att dricka kaffe. Det smakar gudomligt gott och man blir inte tjock av det , vilket är en högst ovanlig kombination. För ett tag sedan  kom nya forskarrön om att kaffe är bra mot depression. Ge mig en påtår, tack!



Igårkväll började jag på djupmeditation,,,skönt, lugnt och stilla,,denna stillhet är fantastisk och det var i kyrkan nära mig,,, det kommer att vara varje torsdagskväll,,,,,och var tredje vecka skall jag gå på Sinnesrobön i kyrkan,,,,


Denna dagen blir lugn,,,,,,, hmmm....tror jag....ja vi har inga planer denna dag ,,,,en promenad får det bli ,,,,,oxå skall jag träna på gåbandet,,,,,,ringa några samtal,,,,


  Kanske skulle baka en kaka,,,????


Har precis tagit fram dagens lunch/middag,,,köttbullar,,,,


Ikväll skall vi titta På spåret och bara vara,,,,lite gott att äta,,,,,kroppen har sagt ifrån att jag skall ta det lugnt ett tag,,,jag har jagat upp mig rejält den sista tiden,,,,,ja jag är som jag är,,,,


 


 

 


Jag fortsätter att leva på HOPPET som vanligt,,,,,  



Glöm inte att fånga dagen,,,,,,,,,


   

 

Kom ihåg att du är värdefull och att du duger som du är, acceptera dig själv och var stolt över dig själv, klappa dig själv på axeln, du är din egen lyckas smed, mår du bra mår din omgivning bra.

Kom ihåg att du är unik, just för att du är den du är.

Klappa någon på axeln och denna någon växer som människa, le mot någon och du får ett leende tillbaka, säg ett vänligt ord till någon och du blir denna någons guldkorn…

Varje dag har sina guldkorn, även de grå dagarna, de är bara lite svårare att se dem bara, men de finns alltid där.

Kom ihåg att det bor en ängel i oss alla, en del är bara mer vingklippta än andra.

Ha nu en fortsatt trevlig dag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick.

    

Hoppas du kikar in o lämnar ett spår efter dig,,,

Av Ulla - 24 januari 2013 16:28

Låt det idag finnas frid inom dig. Må du lita på Gud att du är exakt vad du är menad att vara. Glöm inte bort de oändliga möjligheterna som föds från tro. Må du använda de gåvorna som du har fått, och ge vidare den kärlek som har givits till dig. Må du vara tillfreds i vetskapen om att du är ett Guds barn. Låt den närvaron sätta sig i din kropp, och ge din själ friheten att sjunga, dansa, lovorda och älska. Den finns där för oss alla.

Av Ulla - 24 januari 2013 16:25

”När jag blir en gammal gumma ska jag gå klädd i lila! Med en röd hatt som inte matchar och som inte passar mig, och jag ska använda min pension till konjak och sommarhandskar och sidensandaler och säga att vi inte har pengar till smör. Jag ska sitta på trottoaren när jag blir trött och mumsa i mig gratisprover i affärer och trycka på larmet och dra min käpp längs allmänna staket och ta igen för min ungdoms måttfullhet. Jag ska gå ut i regnet i mina tofflor och plocka blommor i andra människors trädgårdar och lära mig att spotta. Man kan ha på sig gräsliga skjortor och bli ännu tjockare och äta två kilo korv i stöten eller bara bröd och pickels i en vecka och samla på pennor och ölunderlägg och annat i lådor. Men nu måste vi ha kläder som håller oss torra och betala vår hyra och inte svära på gatan och vara ett gott föredöme för barnen. Vi kommer att bjuda hem vänner på middag och läsa tidningarna. Men kanske jag borde öva nu? Så att inte folk som känner mig kommer att bli för chockade när jag plötsligt är gammal och börjar klä mig i lila.”


Dikt av Jenny Joseph

Av Ulla - 24 januari 2013 16:10

”Nu tystnar allt, nu slocknar alla ljusen,

Där sitter mårran ensam som ett berg

Och runt omkring är hela marken frusen

Och själva månen tappar all sin färg.

Och knyttet sa: det här blir inte lätt

För mårran är det värsta jag har sett.

Först piggade han upp sig med en arg och krigisk dans

Sen högg han sina tänder djupt i mårrans kalla svans…”



(Ur Tove Jansson, Vem ska trösta knyttet?)

Av Ulla - 24 januari 2013 10:32



 



  Hej hej,,,,,,,,,,,,,,,,vinterdag,,,,,


Torsdag 24 januari


Namnsdag Erika


"Natten förändrar många tankar" som Tolkien skrev.

Jobbigt är det hur som helst. Och man är så ensam. Men det är ändå bättre att skriva om det än att bara bära allt inom sig.

En sommarkväll på balkongen.

Varmt men inte klibbigt.

En lätt bris som virvlar runt.

Ha ha ja vissa nätter så drömmer man,,,men en himla skön dröm,,,en varm dag,,,,,sommarkväll på balkongen.....ja man längtar......ingen mardröm i alla fall.


Även denna dag så skiner solen och det är just nu 10 minusgrader.

Morgonbestyren är klara..och nu är det tvättstugan som gäller på förmiddagen.


Ikväll skall jag börja på kurs……..Djupmeditation i kyrkan,,,,

  

Citat


"Innan du påbörjar en jakt är det klokt att veta vad du letar efter innan du börjar leta efter det"

Nalle Puh

  

"Kärleken kan få en åsna att dans

Engelskt ordspråk


 



Ha nu en fortsatt trevlig dag denna torsdag och snart är det fredag och helgen står för dörren var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, ,,,,men de finns alltid där....


Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är.

Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....


Glöm inte att fånga dagen,,,,



Av Ulla - 23 januari 2013 19:30

 


  Gokväll,,,,,,,,,,,

,,,,,,,,,det har varit en lugn dag,,,,med sol och kyla ute men värme inne.

Det har fixats och donats här hemma.

Vi tog en promenad i kylan jag och grannen,,,,och köpte semlor...sedan gick vi var och en till sig....o jag o gubben åt semla och kaffe.

Sedan fick jag ta en tur på gåbandet,,,,,och innan det mörknade så tog jag och gubben en snabb kort promenad.

En ljuvlig dag.

Hoppas din dag varit bra.


 

 


Imorgon är det en ny dag.....


Hoppas du kikar in och lämnar ett spår efter dig,,,,


   

Av Ulla - 23 januari 2013 17:37

Ur askan i elden

Du ber mig inte sänka blicken Men i mitt öga bor en vulkan

Och den kan bränna hål i bröstet

På den som inte är van Håll undan då jag ber dig

För jag är svart som sot

Jag jagar efter lindring

Jag söker efter bot

Jag gick ur askan in i elden O

ch jag gjorde det med flit

Jag har bränt allting bakom mig

Och kan aldrig mer gå dit

Kanske var det fel Inte var det lätt

Men jag var tvungen att gå

Och jag fann inget annat sätt

Jag gick ur askan in i elden

Och jag gjorde det med flit

Nu står jag här i lågorna

Så kom inte hit

Du ber mig inte sänka blicken

Men i mitt öga bor en vulkan

Så håll dig undan

För jag tampas med att tämja den fan

Möt mig om du orkar

Jag döljer ingenting

Men vill du inte se min sanning

Vänd då om och spring

Jag gick ur askan in i elden

Och jag gjorde det med flit

Jag har bränt allting bakom mig

Och kan aldrig mer gå dit

Kanske var det fel Inte var det lätt

Men jag var tvungen att gå O

ch jag fann inget annat sätt

Jag gick ur askan in i elden

Och jag gjorde det med flit

Nu står jag här i lågorna

Så kom inte hit

Om du visste var jag varit

Då skulle du förstå

Att det är sant som jag sagt dig

Jag var tvungen att gå

Jag visste inte varför

Inte vart och inte hur

Jag följde blott min instinkt

Då jag flydde som ett djur

Du ber mig inte sänka blicken

Men i mitt öga bor en vulkan

Så håll dig undan

För jag tampas med att tämja den fan

Möt mig om du orkar

Jag döljer ingenting

Men vill du inte se min sanning

Vänd då om och spring J

ag gick ur askan in i elden

Och jag gjorde det med flit

Jag har bränt allting bakom mig

Och kan aldrig mer gå dit

Kanske var det fel

Inte var det lätt

Men jag var tvungen att gå

Och jag fann inget annat sätt J

ag gick ur askan in i elden

Och jag gjorde det med flit

Nu står jag här i lågorna

Så kom inte hit


Lisa Ekdahl

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards