Direktlänk till inlägg 20 januari 2013

Söndag nr 20 och ,,,hmmm

Av Ulla - 20 januari 2013 11:02

 


Att finna en människa


Om jag lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först fina henne där hon är och börja just där.

Den som inte kan det lurar sig själv, när han tror att han kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han själv gör men först och främst förstå det han förstår.

Om jag inte kan det, så hjälper det inte att jag kan mera och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre istället för att hjälpa honom.

All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa, och därmed måste jag förstå att detta med att hjälpa inte är att härska utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta, så kan jag inte heller hjälpa någon


Sören Kirkegaard


 


 




Söndag 20 januari


Namnsdag Fabian Sebastian


Nationaldag Lesotho


  


Hej hej,,,

 

En ny dag har börjat,,,,,,solen har börjat lysa efter en grå morgon,,,,och det det är nu 6 minusgrader...

Dagen började lugn,,,,en god frukost och lite Nyhetsmorgon med musik och nyheter.

Telefonsamtal med mamma och son och syster,,,,,,,

 

Vi skall snart ge oss ut på promenad och tanka D-vitaminer.

 

Vi får middagsbesök idag av sonen som  just nu är och tränar.

Undrar vad han säger om dagens meny,,,,som skall bli rotfruktslåda och kyckling,,,

 

Annars skall här åkas skidor under dagen,,,ja på tv alltså,,,,,inga stora planer,,,en skön dag.

Jag står upprätt och klagar inte,,,livet är ändå rätt bra för att vara sjuk.


   


Tankekorn


SÅ länge Du ger näring åt tanken att det finns något eller någon där ute som "gör" saker mot Dig, fråntar Du Dig själv kraften att göra något åt det.

Bara när Du säger "Jag gjorde detta" kan Du finna kraften att förändra det.

Det är mycket enklare att förändra det Du själv gör, än att förändra vad någon annan gör.


Ur Samtal med Gud

   





Och kom ihåg mottot:


'Livet är inte en resa till graven med syftet att komma dit i en attraktiv och välbevarad kropp.

Det handlar om att glida in sidlänges med en chokladkaka i ena handen, en flaska vin i den andra, fullständigt slutkörd, totalt utsliten, skrikande ?


Vilken häftig resa?


Ha en underbar dag!


 


 


Glöm inte fånga dagen och dess guldkorn.....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

17

Av Ulla - 17 mars 2017 13:23


           

15

Av Ulla - 15 mars 2017 09:00

       Man lär sig kompromissa. Foträta skor hade jag svurit på att aldrig ha.   Lilla Fruntimret        tack ...

14

Av Ulla - 14 mars 2017 08:45

   ,,,,lycka och lycka och lycka       Lycka är mycket enkelt.   Det är bara god hälsa och ett dåligt minne.   Ernast Hemingway      ...

Av Ulla - 13 mars 2017 10:10


         

12

Av Ulla - 12 mars 2017 13:21


      Tack

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards