Direktlänk till inlägg 8 juli 2012

Fibro,,,,,,,snälla Gud,,,,

Av Ulla - 8 juli 2012 23:30

Fibromyalgi - den bortglömda kroppen "Grundsymptomet är en kronisk smärta i kroppen. Smärtan finns både i vila och i rörelse, men ökar oftast vid ansträngning. Patienten brukar beskriva det som om de har blåmärken över hela kroppen. En del har så ont att de till och med får svårt att bära tajta kläder. Typiskt för sjukdomen är att smärtan uppträder på olika håll i kroppen olika dagar." "När man lider av fibromyalgi har man en direkt förstärkning av smärtimpulser i ryggmärg och hjärna. Det betyder att man reagerar kraftigare än vanligt på smärta, och att smärtan lätt sprider sig till många ställen i kroppen och blir mer eller mindre ihållande. /.../ En sänkt smärttröskel gör att även ett lätt tryck eller muskelspänningar och muskelsammandragningar som inte brukar vara smärtsamma gör ont. Tillståndet kallas för allodyni och kan finnas även på ställen där man inte har ont." "Det finns ingen behandling som botar fibromyalgi. Däremot är det viktigt att du får rätt diagnos och att du skaffar dig kunskap om sjukdomen. Grundprincipen för att du ska kunna leva med fibromyalgi är att du lyssnar på din kropp och accepterar att den sätter gränser. Du måste anpassa ditt liv efter sjukdomen. Du får känna efter för att lära dig vad du orkar och klarar av." Jag har lärt mej att leva med smärtan. Den har funnits där, dagligen, i snart 25 år. Så länge jag själv kan planera mina dagar fungerar det ganska bra. Värre blir det när jag inte har den möjligheten, eller med alla andra symtom som jag helst förnekar. Koncentrationssvårigheterna. Ljudkänsligheten. Ljuskänsligheten. Folkskyggheten (alla pratar, låter, rör sej, rör mej - !) och Tröttheten. Alltid denna Trötthet. Jag vill inte att det ska vara en del av mej. Jag har accepterat att vara begränsad av min kropps fysiska kapacitet - smärta har jag dessutom lärt mej att uthärda - men det andra ... min cancer varför kom den ?

 

Gode Gud - Ge mej en smärtfri, vilosam och skön natt …..fri från tankar och funderingar,,,snälla…..

 
 
Ingen bild

Patrik

9 juli 2012 17:23

Vilka tankar du har. Min mamma har fibro,,,ett rent helvete säger hon...

Ulla

9 juli 2012 17:24

Tack för titten,,,,,ha en skön sommar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

17

Av Ulla - 17 mars 2017 13:23


           

15

Av Ulla - 15 mars 2017 09:00

       Man lär sig kompromissa. Foträta skor hade jag svurit på att aldrig ha.   Lilla Fruntimret        tack ...

14

Av Ulla - 14 mars 2017 08:45

   ,,,,lycka och lycka och lycka       Lycka är mycket enkelt.   Det är bara god hälsa och ett dåligt minne.   Ernast Hemingway      ...

Av Ulla - 13 mars 2017 10:10


         

12

Av Ulla - 12 mars 2017 13:21


      Tack

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards