Alla inlägg den 22 september 2013

Av Ulla - 22 september 2013 19:45

Lånade , kloka ord från Dalai Lama:

 

”Medkänslan är en av de egenskaper som främst skänker livet mening. Den är källan till lycka och glädje, den grundlägger ett gott hjärta. Genom vänlighet, sanning och genom rättvisa mot andra gagnar vi oss själva. Detta behöver man inte väva några komplicerade teorier omkring, det handlar om sunt förnuft. Det går inte att förneka att vår egen lycka är oupplösligt förbunden med andras lycka. Det går inte att förneka att vi själva lider om samhället lider. Inte heller går det att förneka att ju mer våra hjärtan och sinnen är påverkade av illvilja desto olyckligare blir vi. Sålunda kan vi avfärda allt annat; religion, ideologi, all vedertagen visdom. Men vi kan inte undkomma det faktum att kärleksfull vänlighet och medkänsla är nödvändigt för att uppnå lycka.”

 

DALAI LAMA

Av Ulla - 22 september 2013 16:15

 

 

"Nu blåser storm därute och stänger sommarns dörr, det är för sent för att undra och leta.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr men mer än du nånsin får veta.

Nu ser vi alla fyrar kring höstens långa kust och hör vågorna villsamma vandra.

En enda sak är viktig och det är hjärtats lust och att få vara samman med varandra."

 

(Höstvisa, Tove Jansson)

Av Ulla - 22 september 2013 12:17

Av Ulla - 22 september 2013 10:15

Jag tänder ljus och motar bort mörkret.

Försöker välkomna hösten fast jag inte vill.

Vill ha kvar värmen, ljuset, solen.

Dagen har börjat,,,,

 

”Gör det viktiga, inte det brådskande.” (Okänt ursprung)

 

Grinden står öppen tilliten bär allt är besjälat .

Vi sätter oss här och låter sommaren öppna för oss sin famn. Här i ett nu, vill jag leva.

 

( ( text Cajsastina Åkerström , ”dagen är vaken.”)

 

 

Öppna din grind för livet , låt det vackra strömma genom själen.

Tacksamhet för vad som finns omkring dej.

Naturens grönska, fågelkvitter.

Vindens stilla brus.

Höstens färger.

Solens strålar.

Livet som omfamnar.

Kraft.

Mod.

Kärlek.

Tacksamhet.

Här och nu,,,,nu och här...

 

Tänker aldrig mera Gå med tunga steg.

Jag ska sväva på molnen .

Jag ska gråta mina tårar och skratta min glädje.

Jag ska leva fullt ut.

Här och nu.

Stolt, rak och stark.

 

En söndag i tankar....orden bara kom..här och nu.

 

Jag är ok.

Jag lever och Andas.

 

Ha en skön söndag,,,,denna höstvädersdag,,,med blåst, regn och grå himmel...

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards