Alla inlägg under juli 2013

Av Ulla - 21 juli 2013 18:45

  

 

Måste man …..Ja eller och .. eller?

 

Ibland måste man få provtänka högt ... så att man vet vad man tänker, egentligen!

 

Men inte alltid man fattar vad och hur man tänker.

 

Stänger nu lätt ögonen och låter tankarna passera.

Av Ulla - 21 juli 2013 09:45




Söndag 21 juli

 

Namnsdag: Johanna

 

Nationaldag: Belgien

 

   

Väntan

 

Vår framtid tycks mig lik en dunkel vall av tunga moln med kopparglans i färgen, som mörkgrön brons stå skogarne på bergen, som bläck är sjön och ån som smält metall.

Av ångest pressas livets hjärtekammar, du starka makt, du makt, som slår och flammar giv ljus, bräck sönder kvalmet med en knall, slå tungt, slå hårt med dånets dova hammar.

 

Gustaf Fröding, (1860-1911).

Svensk skald.

 

 

 

 

En ny vacker dag att vakna till....solen strålar,,,,nää ingen strålande sol,,,,,,men det ljusnar i alla fall,,,,,,

 

Strax efter att jag varit inne på bloggen igår så ringde våra vänner i Lilla Edet och ville vi skulle komma och vara där i det vackra vädret i stället för att sitta hemma med packlådorna,,,TACK sa vi och åkte iväg,,,,en  härlig dag i trädgården med mat och annat...trevligt, roligt,,,,kvällen blev lugn i soffhörnet och lite balkonghäng,,,varmt varmt....

 

Idag i alla fall så tänker vi vara hemma kanske att vi tar en tur någonstans.....MEN var tog solen vägen alla sa att det skulle vara sol idag,,,äsch det gör inget,,,,,vi har att göra hemma.

 

 

Fotbollen hägrar.....heja Sverige,,,

 

Njut av din söndag !

 

Det skall jag göra,,,,,

 

 

 

Av Ulla - 20 juli 2013 18:45

 

 

"Mina vänner har format mitt livs historia. På tusentals sätt har de förvandlat mina begränsningar till härliga privilegier, och gjort det möjligt för mig att vandra lugn och lycklig i skuggan av mina brister."

 

 

- Helen Keller -

Av Ulla - 20 juli 2013 10:00

Det finns en tystnad ...

 

Det finns en tystnad som är summan av alla ord.  Såsom ljuset är summan av alla färger.

 

Margareta Melin

 

 

    

 

 

  God Morgon kära ni !

 

LÖRDAG DEN 20 JULI

 

Margareta har namnsdag denna dag.

 

Så bara för att ni skall veta så har jag det som andranamn,,,GRATTIS till mig själv.

 

Åter en fin sommardag.

 

 

Hoppas du får en bra dag.

 

 

Av Ulla - 19 juli 2013 11:23

Min själ var en ljusblå dräkt av himlens färg; jag lämnade den på en klippa vid havet och naken kom jag till dig och liknade en kvinna.

Och som en kvinna satt jag vid ditt bord och drack en skål med vin och andades in doften av några rosor.

Du fann att jag var vacker och liknade något du sett i drömmen, jag glömde allt, jag glömde min barndom och mitt hemland, jag visste endast att dina smekningar höll mig fången.

Och du tog leende en spegel och bad mig se mig själv.

Jag såg att mina skuldror voro gjorda av stoft och smulade sig sönder, jag såg att min skönhet var sjuk och hade ingen vilja än – försvinna.

O, håll mig sluten i dina armar så fast att jag ingenting behöver.

 

- Edith Södergran –

 

  

 

Så sitter man här och knapprar åter igen,,,,,




 

 

 

19 juli,,,,,och Sara har namnsdag,,,,

 

 

Tankar vidare ….

Må-bra-kontot har fått rejält med tankning senaste dagarna.

Mer än mitten av Juli månad har förflutit, såå skönt.

Flytten närmar sig,,,,,,

Solvarmt halvmulenväder idag……just nu 23 varma grader….

Svensk sommar kan ju vara precis så här bra,,,sol, värme, skugga inget regn. … Ge mig fler så'na här dagar.

Sol som strålar från en klarblå himmel, hela dagen.

Eller att den visar sig mycket och bara finns bakom molnen.

Lagom varmt (så att man inte svettas konstant), kanske lite mindre blåst, men det finns lä att söka sig till om man vill.

 

Frukost ute i lugn och ro på balkongen,,,,jäkla måsar,,,,

En alldeles perfekt sommardag alltså!

 

Och visst får man solens energi under sommaren och känner sig pigg och stark.

Visst borde jag veta bättre.

 

Hur har ni det? Kopplar ni av under dessa fina dagar, eller tycker ni att det är stressigt för att vissa saker måste hittas på eller måste göras?

 

Jag har mycket att glädjas åt, men i dag är det nog det här som gör mig mest glad... Tänk er känslan ...när ...De byxor som inte ens gick att knäppa tidigare i år, numer glider både upp och ner utan att ens behöva knäppas upp!!! Men vikten är för mycket,,,,

 

Vi for till centrum igår och skulle strosa runt lite hamnade i en spårvagnsolycka,,,inte kul.

Men vi var inte på den.

Vi tog faktiskt bilen in och skulle göra några ärenden.

Åt lunch på ett ställe,,,,,avocadosallad,,,göttigt.

Glass på Avenyn.

 

Sedan blev det sjukgymnastik för mig och träning.

 

Kvällen blev skön ett glas vin på balkongen och sedan lite tv.

 

Denna dagen FREDAG började med det vanliga och en tur till ÖB…..klockan ett blir det lunch hos vänner i Landvetter utanför Göteborg.

Ha ha,,,alla som fått flyttkort nu tycker synd om oss så vi bjuds än hit och dit.....

Men skön att komma bort i röran......

 

   

 

 

Ha nu en fortsatt trevlig dag denna Fredag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, ,,,,men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Klappa någon på axeln och denna någon växer som människa, le mot någon och du får ett leende tillbaka, säg ett vänligt ord till någon och du blir denna någons guldkorn… Varje dag har sina guldkorn, även de grå dagarna, de är bara lite svårare att se dem bara, men de finns alltid där. Kom ihåg att det bor en ängel i oss alla, en del är bara mer vingklippta än andra. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....


 


 



      

Av Ulla - 18 juli 2013 10:03

 

 

Torsdag 18 juli

 

Namnsdag: Fredrik, Fritz,,,,,,,,,,,Nu börjar fruntimmersveckan,,,,,,,,,,,,,,,Sara, Margareta, Johanna, Magdalena, Emma, Kristina……

 

Vad heter du ? Har du namnsdag i fruntimmersveckan ? Det har jag !

 

 

Åter en ny dag,,,,,sol och moln och blåst men det blir säkert en bra dag.

För min del promenad och sjukgymnastik……nu är det bara ett köksskåp kvar att packa ner,,,det närmar sig.

Så skönt att vara ute i tid.

 

En del samtal gjorda denna dag,,,,,mail skrivna,,,,,morgonpromenaden är gjord,,,,vad mer ? Jo jag har sjukgymnastik och träning i eftermiddag.

 

Mer att göra,,,kanske,,,,,!!!???

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utsikt på Ramberget i Göteborg,,,,

 

 

 

 

Ha en bra dag !

Av Ulla - 17 juli 2013 08:15




Go Morgon !

 

Jag blir förvånad idag när jag läser tidningen. När det kommer skyfall över ”min” stad Göteborg, så ökar magsjukan. Först trodde jag att det var ett skämt, eller att folk inte ville gå till jobbet när regnet öser ner. Jag får nog skämmas över dom tankarna, för när det kommer helt vatten uppifrån stiger halterna av magsjukevirus i Göta Älv som är vår vattentäkt och reningsverken fixar inte att ta bort viruset innan det når kranarna. Jag kar nog plåtmage, för jag har klarat mig, men det är ett elände för dom som blir liggande i magsjuka! Någonting måste man kunna göra för att avlägsna viruset innan det hamnar i magarna på folk!


Sol inte ett moln man ser,,,,

Blå himmel.

Frukostbesök av sonen.

Far och son lämnar bil...sonens bil...

Snart tvättstugan.

Morgonpromenad.

 

Blir en bra dag !

 

Hoppas din dag blir bra.

 

 

 

 

 

Av Ulla - 16 juli 2013 22:00

 

 

 

Varför stressa,,,,,Ta livet i din egen takt.

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards