Alla inlägg under februari 2013

Av Ulla - 21 februari 2013 17:15

Felet med kvinnor .

Då gud skapade kvinnan hade han kommit till sjätte dagen med överarbete.

Då dök en ängel upp och sa: Varför lägger du ner så mycket tid på den där? och herren svarade. Har du sett alla specifikationerna som jag måste rätta mig efter för att forma henne? Hon ska ha ögon som kan få män att smälta, ha mer än 200 rörliga leder och en kyss som kan läka alla mäns sår. Hon ska kunna ge en kram som kan hela allt ifrån ett skrapt knä till ett brustet hjärta och allt detta ska hon kunna göra med endast två händer. Ängeln blev förundrad över alla dessa egenskaper ''bara två händer?! Omöjligt!'' och detta är bara en standardmodell?'' Detta är för mycket arbete för en dag sa ängeln, vänta tills i morgon och gör färdigt henne då?''Det vill jag inte , svarade herren. Jag är så nära på att fullända denna varelse som är mitt hjärtas favorit. Hon helar sig själv sina barn och hela sin omgivning när de är sjuka i hjärtat och hon kan arbeta 24 timmar i sträck. Ängeln närmade sig kvinnan och rörde vid hennes kind ''Men herre du har gjort henne mjuk'' Hon är mjuk men jag har även gjort henne stark!. Du ska bara veta vilka krafter hon besitter, vad hon kan klara och hur länge hon kan hålla ut! ''Kan hon tänka?'' frågade ängelen. Gud svarade; Hon kan göra mer än så. Hon kan vara rationell, förhandla och få den minsta att känna sig älskad och stor. Plötsligt fick ängeln syn på något och pekade på kvinnans kind. ''Hon läcker min herre, du måste ha lagt för många bördor på henne''¨ ''Hon läcker inte, det är en tår''Svarade herren. ''vad är den till för?'' Frågade ängeln fundersamt. Och gud svarade;'' Tårarna är hennes sätt att uttrycka sig på. Henns sorg, hennes tvivel, hennes kärlek, hennes ensamhet, hennes kämpartårar och hennes stolthet. Detta gjorde ett stort intryck på ängelen! '' Du är ett geni herre'' Du har verkligen tänkt på allt! Kvinnan är fantastisk. Det är hon svarade herren! Kvinnan besitter styrkan att förändra mannen. Hon tål svårigheter, hon besitter lycka, kärlek och mening. Styrka? frågade ängeln. Men är det inte mannen som besitter styrka? Och gud svarade. Mannen besitter fysisk styrka men kvinnan. Hon har något större något starkare. Hon besitter psykiskt styrka. Så starkt att den kan flytta berg. Hon besitter styrkan att kunna; le när hon vill skrika, att sjunga när hon vill gråta, gråta när hon är lycklig och att vara lugn när hon är rädd. Hon slåss för det hon tror på, hon ställer sig upp mot orättvisor! Hon är demokratiskt. Hon ger allt hon äger och har så familjen ska må bra. Hon står vid den hon älskar i vått och torrt och följer dem vart de än går! Även fast hennes hjärta är på väg att brista ger hon det sista hon har till de hon älskar. Hon kan älska villkorslöst, hon besitter förmågan att skapa liv, mirakel, lycka, kärlek och styrka! Hon gråter när hennes barn segrar. Hon blir glad för sina vänners framgång, och hon blir exalterad vid en födsel eller ett bröllop. Men det finns ett fel på kvinnan.

Hon glömmer hur mycket hon är värd!



Detta hittade jag på nätet en gång,,,,vet inte vem som skrivit eller var jag hittade det.

Av Ulla - 21 februari 2013 15:19

 

 

 

Vänskap är som en trädgård.

Den är så vacker när du vattnar den och sköter om den med kärlek

Men vårdar du inte den vissnar den och vänskapens gröna blad blir spökblek

Vänskapen förnöjer oss liksom blommorna i trädgården

De båda håller oss unga och friska och glada, detta är grundorden

Om vänner är som blommor i en trädgård i livet är du en stor bukett visst är detta ett fint och ödmjukt tankesätt

Av Ulla - 21 februari 2013 11:19

 

Jag är barnsligt förtjust i dessa små varelser,,,,ni måste kolla på det här !

 

  

 

Torsdag 21 februari

 

Namnsdag Hilding

 

 

 

♫Sjung hej för en Puh!

Sjung hej och sjung hå!

För jag ska ha en matbit,,,

Om en timme eller två. ♫ ,,,sade vår Nalle Puh…..

 

 

Hoppet ser det osynliga känner det ofattbara och uppnår det omöjliga...

 

Hade svårt att somna igår kväll, men framåt småtimmarna så somnade jag. Vaknade.....mör i kroppen....trött i själen,,,,men glad ändå….hmm….

Det finns dagar som är trivsamma och trevliga på många vis.

Absolut.

Sen finns det dagar som man bara tar sig igenom.

Steg för steg.

Stund för stund.

Det är LIVET det.

HOPP,,,,Sådant som spirar, som hopp.

Som vårsol som lyser in genom fönstret.

Som takdropp och fågelkvitter.

 

Mildare väder och våren är långsamt på väg, läser jag igår på nätet.

Det känns hoppingivande.

 

 

Så lyssna på denna så kanske det blir lite vår,,,,

 

Men efter det vanliga ritualerna på morgonen så tog vi bilen för att köpa en present och lite annat. Fy attan vad kallt,,,burr,,,-4 grader och en isande vind.

Jag som tänkt promenera men det gick inte trots mössa och allt.

Vi stannade dock till för att titta på bygget av de hus som byggs dit vi har funderingar på att flytta och det ser bra ut.

 

Nu sitter man här gubben ligger i soffan och löser korsord och sneglar på tvburken. Solen skiner men jag håller mig inne får träna på gåbandet sedan istället.

Får en promenad ikväll när jag skall på meditationen men innan dess skall jag gå på sinnesro en minigudstjänst för oss som behöver lugn och ro i själen,,,,,

 

   

 

Så har vi då den senaste nyheten JOBBA JOBBA……. så länge det går!

Det är dags att jobba till 69, om man vill.

Det är väl lika bra att planera sin pensionering och flytt till äldreboende på samma gång. Utredningen tycker också att man inte ska kunna ut sin pension förrän vid 63 år istället som vid 61 som vi har det idag.

Det gäller för sjukvården att hänga med om pensionsåldern höjs mer och mer.

Jag menar då att sjukvården får se till att rätt mediciner sätts in i tid och hålla liv i oss så vi orkar jobba fullt ut.

Inte en tanke på att ungdomen behöver de jobb som blir lediga när de äldre går i pension. Ungdomsarbetslösheten är förödande i ett samhälle!

Hur ska vi lösa den käre Herr Fredrik Reinfeldt, om pensionsutredningens förslag går igenom?

 

   

Ha nu en fortsatt trevlig dag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, ,,,,men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....

Kul att du kikar in.. ..jag blir jätte glad om du vill lämna en liten kommentar..hur ska jag annars veta att du kikat in??? :)

Av Ulla - 20 februari 2013 18:00

Stillhet...

 

Det var en gång en kung som erbjöd en belöning till den konstnär som kunde måla den bästa bilden om stillhet.  Många konstnärer deltog i denna tävling. Kungen tittade på alla tavlorna, men det var bara två som han verkligen tyckte om  och valet stod mellan dom.  En bild föreställde en lugn sjö blank som en spegel som de omgivande höga bergen speglade sig i. Himlen var klarblå sånär som på några fluffiga vita moln.  Alla som såg denna bild tyckte att det var en perfekt bild av stillhet och frid.  Den andra tavlan hade också berg, men dom var ojämna och kala. Från en himmel i uppror blixtrade det och regnade kraftigt.  Utmed en sida på berget rann ett skummande vattenfall. Den här tavlan såg verkligen inte fridfull ut. Men när kungen tittade noga, såg han bakom vattenfallet en liten buske som växte i en skreva i berget och där hade en fågelmamma byggt sitt bo.  Där, mitt i den våldsamma forsen satt fågelmamman i sitt bo . . . en bild av fullständig stillhet.  Vilken tavla tror du vann?  Kungen valde den sistnämnda tavlan. Vet du varför? ”Därför att”, förklarade kungen, ”stillhet innebär inte att vara på en plats där det inte finns oväsen, besvärligheter eller hårt arbete.  Stillhet innebär i stället att befinna sig mitt i detta men ändå vara lugn i sitt inre. Det är det som är innebörden av stillhet”.

Av Ulla - 20 februari 2013 17:32

Kloka ord av en vis man

 

 

Tänd gärna ett ljus men kom ihåg att när ljuset brunnit ut är det i oss själva lågan måste brinna!

 

//Jonas Gardell

Av Ulla - 20 februari 2013 17:28

 

Av Ulla - 20 februari 2013 14:05

 

 

  

Onsdag 20 februari

 

Namnsdag Vivianne

 

 


 

Ja det är lillelördag fast onsdag mitt i veckan. Denna dag är solen framme....lite kyla, vind, moln, snö, molnigt,,,, vädret är verkligen varierande denna dag.

Promenad har det blivit men vinden var inte skön så vi vandrade hemåt ganska snart och drack en kopp varmt kaffe.

Sedan tog vi bilen för att inhandla lite grönsaker och frukt.

En tur till Apoteket blev det också för att hämta ut beställd medicin.

 

 

Ha en bra dag !

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards