Alla inlägg den 5 september 2012

Av Ulla - 5 september 2012 19:00

Vi ska vara rädda om varandra - om vår vänskap våra möten i visor i ord och tankar även de outtalade det knappt medvetna i ett stråkdrag i ett hjärteslag i en trasig värld Vi ska vara rädda om varanda - rädda om livet det icke födda det sköra livet som ska blomma en sommarmorgon och lägga sin krans på vår längtans dolda gravar Vi ska vara rädda om varandra -

 

 

Birger Franzen ,,,,har skrivit dikten,han har förmåga med sitt enkla språk fånga livets innersta kärna.Vi ska vara rädda om varandra,rädda om vänskapen,rädda om livet.

Av Ulla - 5 september 2012 19:00

 

 

När en blomma bryts av I sin vackraste blom då blir marken så trist och så fruktansvärt tom. Men kanske ändå att det någonstans finns en äng eller undangömd skreva, dit blommor som brutits för tidigt får komma och fortsätta växa och dofta och leva… Inte kan väl den blomman förvandlas till stoft som av himlen har fått både färger och doft? Men kanske ändå att det någonstans finns en kärlek som allt kan förklara: att den som har gjort den blomman en gång nu vill ha den tillbaks för han kan inte mer vara utan den bara…

 

Atle Burman

 

Ur diktsamlingen: "En källa av ljus"

Av Ulla - 5 september 2012 14:10

Onsdag,,,,,och det blåser som bara den,,,,,

 

  Hej hej,,,,,

 

Vips!!! Med risk för att låta gammal: Det var ATTANS vad tiden rasar iväg...

 

Ja idag efter frukost och diverse göromål så blev det färd till lilla mamma för för diverse handling av mat och annat,,,lite göromål hemma i lägenheten. Det märks för varje dag nu tycker jag att det glöms och ältas och oroas för allt och inget. Kanske därför jag är som jag är...hmm.............mamma är snart 87 år och ändå pigg tycker jag...trots dålig syn.

 

Väl hemma så tittade vi återigen på ritningarna av den/de eventuella lägenheter vi skulle vilja ha...detta är svårt. Vill vi ? Har vi råd ? Återigen tog vi en promenad dit för att titta utanför. Det är bara 5 minuter från där vi bor nu. Men som sagt vi hinner fundera ett tag till. Lägenheterna läggs ut i oktober och inflyttning från juni nästa år,,,,,

Jisses! Vilket i-landsproblem!

 

  

Ja så var det då höst.

 

En höstdikt kanske passar.

 

Det glimmar i guld och klaraste rött, det prasslar så sakta i parken, ty hösten är kommen, och almar och lönn de fälla nu bladen till marken:

"Så fall, våra blad, fall mjukt och lätt!

Vi väva ett täcke så varmt och så tätt, vi väva ett täcke åt marken.

Se vintern är nära, och vädret är grått, nu måste vi värma och lysa!

Vi väva ett täcke så varmt och så gott, att blombarnen icke må frysa.

Sov gott, alla blombarn, sov gott, sov sött,

Vi väva ett täcke i gyllene rött, vi väva ett täcke åt marken.

 

- Elsa Beskow -

 

  

 

 

Vad får dig att gå framåt?  

 

Alla går vi på smällar här i livet, stora som små.

Och alla är vi olika, eller?

 

I ett TV program jag såg härom kvällen fick Jerry Williams frågan om vad som får honom att gå framåt i livet. Och han svarade: - Jag har tappat formen flera gånger, det gör ju alla. Men att hålla mig i någorlunda form och mina hundar har alltid hjälpt mig. "Man är aldrig ensam liksom". 70 bast har gubben hunnit bli så han borde veta vad han pratar om. Jag tycker verkligen att han verkar vara en härlig människa med båda fötterna på jorden. Hans musik har väl aldrig egentligen tilltalat mig så mycket men hans version av "Working Class Hero" är ju verkligen en höjdare. Och hans livsfilosofi tilltalar mig verkligen. 12 år var han när han skaffade sin första hund. Vad jag förstår så har det blivit några stycken sedan dess. Själv har jag aldrig haft någon hund. Men jag skulle gärna vilja ha en,,,,,

 

 

   

 

You don´t have to be good. You don´t have to walk on your knees For a hundred miles through the desert, repenting. You only have to let the soft animal of your body love what it loves. Tell me about your despair, yours, and I will tell you mine. Meanwhile the world goes on. Meanwhile the sun and the clear pebbles of rain are moving across the landscapes, over the prairies and the deep trees, the mountains and the rivers. Meanwhile the wild geese, high in the clean blue air, are heading home again. Whoever you are, no matter how lonely, the world offers itself to your imagination, calls to you like the wild geese, harsh and exciting - over and over announcing your place in the family of things

 

-Mary Oliver-

 

  

 

Jaha det var en del att bladdra om,,,,,igen.'

 

Vad blir det mer denna dag ?

 

Bara hemmasysslor,,,,,lite plock och skall snart göra en fiskgratäng....så det finns att göra.

 

Ha en bra fortsättning på denna dag,,,,var rädd   om dig,,,,

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards