Alla inlägg den 27 juli 2012

Av Ulla - 27 juli 2012 18:47


 Kvällsbladder...

   


Tänkvärt

 

En gammal indian sa en dag till sitt barnbarn: ”Två gamla vargar krigar inom oss alla. Den ena är rädsla och hat och den andra vargen är kärlek och fred.” ”Vilken vinner?” frågade barnbarnet. Den gamle indianen svarade: ”Den vi matar!”


  

Stig Dagermans dikt från 1954 gäller än och kan ge både mod, kraft och insikt.

Jorden kan du inte göra om. Stilla din häftiga själ! Endast en sak kan du göra: en annan människa väl. Men detta är redan så mycket att själva stjärnorna ler. En hungrande människa mindre betyder en broder mer.

 

 

 

Den stora solen har lyst hela dagen.

Vi har varit på Tjörn och kikat runt.

Sedan blev det en runda på stan för att insupa Bruce Springsteens anda.

Druckit kaffe på Avenyn.

Jösses va folk det var,,,överallt.....

Till råga på allt så var Scandinavium fullpackat med folk som vällde ut,,,Jehovas Vittne har kongress i dagarna tre det lär vara en 3000 personer där. Ja så Göteborg är fullknökat.

Nu skall vi snart inta balkongen med ett glas med något i och lite ost och lyssna på den store Bossen. Ja vi hör faktiskt ända hit när han spelar inte bara han vi hör även andra.

 

Hoppas du haft en  fin dag och kanske du hittade några guldkorn att fånga.

 

  

 

 

Av Ulla - 27 juli 2012 10:01

Ny dag - nya möjligheter!

 

"Han låter sin sol gå upp över onda och goda"

Matt:5:45

 

Dagens ord är TACKSAM! Jag önskar att vetskapen om att jag en dag kommer att dö skulle få vara det redskap jag använder för att ur livets strida ström vaska fram de guldkorn som ger livet dess värde: kärlek, gemenskap, omsorg, närhet och tacksamhet.

Laddar inför dagen.

Som passande nog är en fredag.

Solen skiner även denna dag.

Vi skall ta oss en tur någonstans.

Jag är tacksam över livet och jag skall göra som doktorn sa åt mig igår LEV LIVET och det skall jag göra alla fall i tre månader till för då skall jag åter dit igen. Igår eftermiddag hörde tre olika vänner/släktingar av sig och frågat om vi ska grilla och äta middag ihop. Men jag orkade inte. Luften hade gått ur mig. Ibland är man populär.

 

Annars har min dysterhet nu gett vika tills nästa gång *stor suck*...Sudda sudda bort den sura minen och återgå till glädjen. Lev livet sa ju doktorn. Bara jag kan lära mig,,,,svårt svårt ibland när tankarna kommer,,,,

 

 

Jag sparar på ord. Positiva ord. Jag lägger dem i minnesbanken och tar fram dem när livet behöver muntras upp lite. Det slår aldrig fel. Jag får en liten påminnelse om att jag nog inte är så dum i alla fall, att den jag är eller det jag gör har betydelse. Ord är gratís att dela ut – men kan ha en ovärderlig betydelse…ELLER HUR ?

 

Tänk förresten vad fina ord det finns,,,,dom kan man spara och dom är gratis.

Vilket ord är vackrast tycker du ?

 

Nä nu bluddrar jag igen....idag kommer att bli en bra dag och  kanske kan man hitta nya vackra ord på sin väg,,,,,,  

 

   

NYHETSDAGS,,,

Pensionerna ska höjas från och med nästa år. 4.1% blir påslaget. 472 kr extra per månad för snittpensionären som beräknas ha 13000 före skatt! Vilka vuxna människor jobbar idag heltid för den gentila summan av 13000:- ? Jaja, den som jobbar har ju jobbavdrag, medan pensionärerna skattar för alltihop utan ett avdrag att luta sig emot. Håll nu i minnet att vi pratar om snittpengar! Mellan 8000 – 9000 minus skatt per månad är ingen ovanlighet att pensionärerna ska klara sig på idag. Alla räkningar ska betalas och en liter mjölk kostar exakt lika mycket i affären oavsett vilken inkomst man har. Guldkant i tillvaron måste för många prioriteras bort, men det kanske man inte ska ha när man är gammal?! Pension är definitivt inget bidrag – det är uppskjuten lön!

   

 

Mahatma Gandhi hoppade upp på ett tåg i Indien just som det skulle avgå. Då tappade han sin ena sandal på perrongen. Han tog av sej den andra och kastade ut den också. ” Varför kastade du den”?, undrade hans resesällskap. ” Vad ska jag med EN sandal till”, sa Gandhi, “det är ju bättre att någon annan får båda.”

  

 

Nu startar OS,,,,,,skall väl se en del och tittade faktiskt på de svenska fotbollstjejerna som vann.

Hoppas hoppas det går bra.

Inga attentat menar jag.

Stackars Therese Alshammar,,,tråkigt tråkigt för henne.

Nu får man titta lite i alla fall och hoppas på några medaljer.

 

 

  

 

 

 

Först var dina ögon bara havet. Blågrönt skiftande, speglande, strandlöst sökande som det. Sedan var dina ögon bara människan. Jag har aldrig sett ögon dröja så djupt hos en annan forskande, förstående, fulla av värme och vilja. Sist var dina ögon bara sorg. Bottenlös, förtärande på livet besviken sönderbristande sorg. Då var du mig närmare än någonting på jorden.

 

(Kerstin Söderholm)

 

 

 

 

 

Ha nu en fortsatt trevlig dag var rädda om er och varandra, lev här och nu, njut av varje ögonblick. Sörj inte gårdagen och oroa er inte över morgondagen, det som varit har varit och det som skall komma, det kommer, var dag har sitt. Ta vara på denna dag och dess guldkorn, för denna dagen kommer inte åter och livet går inte i repris. Guldkornen finns där alltid, de är bara svårare att se dem vissa dagar, då man har tråkdagar, men de finns alltid där.... Kom ihåg att du är värdefull och unik och att du duger som du är, du har rätt att vara den du är, bli accepterad och respekterad för att du är den du är. Dagarna blir vad man gör dem till, livet lika så.....

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards