Alla inlägg den 8 juli 2012

Av Ulla - 8 juli 2012 23:30

Fibromyalgi - den bortglömda kroppen "Grundsymptomet är en kronisk smärta i kroppen. Smärtan finns både i vila och i rörelse, men ökar oftast vid ansträngning. Patienten brukar beskriva det som om de har blåmärken över hela kroppen. En del har så ont att de till och med får svårt att bära tajta kläder. Typiskt för sjukdomen är att smärtan uppträder på olika håll i kroppen olika dagar." "När man lider av fibromyalgi har man en direkt förstärkning av smärtimpulser i ryggmärg och hjärna. Det betyder att man reagerar kraftigare än vanligt på smärta, och att smärtan lätt sprider sig till många ställen i kroppen och blir mer eller mindre ihållande. /.../ En sänkt smärttröskel gör att även ett lätt tryck eller muskelspänningar och muskelsammandragningar som inte brukar vara smärtsamma gör ont. Tillståndet kallas för allodyni och kan finnas även på ställen där man inte har ont." "Det finns ingen behandling som botar fibromyalgi. Däremot är det viktigt att du får rätt diagnos och att du skaffar dig kunskap om sjukdomen. Grundprincipen för att du ska kunna leva med fibromyalgi är att du lyssnar på din kropp och accepterar att den sätter gränser. Du måste anpassa ditt liv efter sjukdomen. Du får känna efter för att lära dig vad du orkar och klarar av." Jag har lärt mej att leva med smärtan. Den har funnits där, dagligen, i snart 25 år. Så länge jag själv kan planera mina dagar fungerar det ganska bra. Värre blir det när jag inte har den möjligheten, eller med alla andra symtom som jag helst förnekar. Koncentrationssvårigheterna. Ljudkänsligheten. Ljuskänsligheten. Folkskyggheten (alla pratar, låter, rör sej, rör mej - !) och Tröttheten. Alltid denna Trötthet. Jag vill inte att det ska vara en del av mej. Jag har accepterat att vara begränsad av min kropps fysiska kapacitet - smärta har jag dessutom lärt mej att uthärda - men det andra ... min cancer varför kom den ?

 

Gode Gud - Ge mej en smärtfri, vilosam och skön natt …..fri från tankar och funderingar,,,snälla…..

Av Ulla - 8 juli 2012 19:33

 

 

"Att skriva är att återskapa sin frihet". (Okänd)

 

 

♪♫ Vilken härlig dag ♫ ♪ ♫ ♪ ♫ man bli härligt glad ♪ ♪♫ ♪. En ljuvlig söndag med värme och sol…….och en massa att göra......  blir alldeles yr,,,,

 

Hej mina vänner!

 

Som ni kanske märkt har jag tagit en liten bloggpaus. Men nu är jag hemma igen. Så nu börjar mitt filosoferande igen,med allt om mina,,tankar,,,,bladder …ja precis som vanligt.

 

Idag tog jag fram min bok "Lycka!" av Dalai Lama ur bokhyllan igår och började läsa i den. Jag köpte boken för många år sedan. Fast då hade jag så svåra koncentrationssvårigheter efter min utmattning, att jag inte klarade att läsa i den. Så bara att kunna läsa i boken "Lycka!" idag, gjorde att jag kände mig lycklig. Enligt Dalai Lama är lycka ett tillstånd vi alla kan nå i själen. Förutsatt att vi har våra basala behov som människor tillgodosedda; mat, kläder, ett hem. Det handlar om att söka sig till det som ger positiva känslor och få undan det som ger negativa känslor. Det handlar om att öva sig i sinnena och själen. Övning ger färdighet, enligt Dalai Lama. Dalai Lama betonar vänlighet och medkänsla som ett sätt att nå ett lyckotillstånd. Ett sätt att nå lyckan, är att ibland fråga sig "Kommer detta att ge mig lycka eller njutning?" när man känner längtan efter något eller när man ska fatta ett beslut om något där man kanske tvekar. Det är vanligt, anser han, att vi förväxlar de två begreppen, lycka och njutning. När vi börjar förstå det liv vi lever, kan det lätt uppstå en frustation som blir något negativt och där önskar man att förståelsen kan hjälpa oss. Vi lär så länge vi lever, heter det, men det kommer inte helt av sig självt. Det är inte alltid vi är villiga att ta emot det livet har att lära. Förändringar kommer vilket vi vill eller ej. Men om vi vill utvecklas, växa och mogna som människor så måste viljan finnas. När vi inte vill, sluter vi oss, stänger alla dörrar. Rädslan gör att vi ofta låser med dubbla lås, istället för att vi öppnar upp, tar emot och ger, välkomna livet med öppna armar. Visar varandra förståelse.

 

Hur skall man kunna ha styrkan och orken att gå vidare, när man gått och går igenom det som är livet nu?

 

Ja jag menar för att det varit så mycket,,,,med mig,,,,först magproblemen,,,en kom det ena efter det andra,,,,,små små saker som sen blir stora berg,,,,så kom cancern. Säg mej, vem skulle kunna orka leva utan att få träffa dem man älskar mest i hela världen. Längtan tär. Tänk den tanken själv, hur skulle du må, skulle du orka?

 

Min kropp och jag har en knepig relation. Den är mitt verktyg i livet och jag är fullkomligt beroende av att den fungerar tillfredsställande så jag kan stå, gå, sitta och ligga. Jag behöver använda mina händer och min finmotorik, jag behöver min hörsel och min syn, mina lungor och mitt hjärta och allt är kasst,. Det finns dagar då jag verkligen önskar att jag vore någon annan, dagar då jag skulle göra det mesta för att byta bort mina sjukdomar cancern, magproblemen, migränen,,,,,,

 

Denna dag heter SÖNDAG och det är den 8 juli……och redan kväll.

Idag var det en seg dag det kände jag redan innan den startat. Var uppe tidigt tidigt för att inta en del värkpiller på morgonen. Och jag var även väldigt stel i kroppen idag - känner mig som 80. Kroppen är också mer öm och det kan ha att göra med lågtrycket. Det liksom stöter till på olika ställen i kroppen eller hur man nu ska förklara det för det ligger inte och molar på samma ställe. Men ni förstår säkert vad jag menar ni som har fibro. Sen har jag små stötar i nacken och jag brukar inte ha ont där och det ogillas. För det gör mig yrslig också. Försökte bota det med en god choklad och lite annat godis :),,, (lyckades inte),,ha ha.Redan där gick vikten åt fanders.

 

Varmt och fuktigt hela helgen, enligt dom som vet, så vi får en aning om hur tropiskt väder är. Billigt och bra! Vi slipper åka långt bort för dyra slantar för att testa hur det är i tropikerna!

 

Regnet har dragit bort, tror jag.,,,,solen har vräkt ner idag.  Det spelar förresten ingen roll, för det var en massa måsten som skulle göras idag.

 

Vi kom hem igen på lördagkvällen efter vår lilla tripp Vi åkte iväg tidigt på morgonen i torsdags och,,,,torsdagen tillbringades hos goda vänner i deras trädgård med mat och tjöt och en massa värme och sol,,,kvällen hos andra vänner med grillning och mycket tjöt igen….vi slocknade sött båda två på hotellet sen efter denna dag. Det var domedagsväder i fredags; himlen var blyertsgrå och regnet outtröttligt,,,men vi hade en fin dag i alla fall,,,promenerade och kikade runt,,,,på eftermiddagen var det kaffe hos andra bekanta och senare grillning trots väder med det åts inne,,,,,väl på hotellet igen så slocknade vi gött. Du kanske undrar var vi var,,,,,i den vackra staden Karlstad med omnejd,,,,Lördagmorgon var vi uppe tidigt och for till Årjäng ut i skogen….tillbringade en annan dag med vänner och reste hemåt igen. Vi brukar göra en sväng till Värmland några gånger per år för vi har många vänner där och maken bodde i Karlstad i tio år innan vi träffades.,,,men som sagt alltid skönt att komma hem igen,,,,,och imorgon är det en ny dag med nya saker som händer.

Då blir det sjukgymnastik och distriktssköterskebesök.

 

  

 

"Du blir vad du tänker!" (Buddha) "

 

  

 

Allt är energi!" (Albert Einstein)

 

  

 

En berättelse

 

Två munkar var ute på pilgrimsresa. När de gick vägen fram kom de till en flod. Bron som ledde över den hade rasat och vid stranden stod en förtvivlad kvinna. Den ene munken erbjöd sig att bära henne över floden. Han tog henne på ryggen och vadade över. Munkarna fortsatte sin vandring under tystnad. Efter ett par timmar kunde den ene munken inte hålla tyst längre utan sa upprört till sin broder: - Hur kunde du göra så? Du har avlagt ett kyskhetslöfte om att inte ens röra vid en kvinna. Hur kunde du få för dig att bära henne på din rygg? - Jag bar henne över vattnet och lämnade henne på den andra stranden, svarade den andre munken. Bär du på henne fortfarande?

Zenbuddhistisk berättelse

 

  


 

En ängel utan ansikte omfamnade mig och viskade genom hela kroppen: "Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv efter valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall"

Tomas Tranströmer (Nobelpristagare i litteratur 2011)

 

 

Visar lite sommarbilder

 

 

Sommaräng

 

 

Putte i Parken i Karlstad,,,en festival som vi dock inte var på...men det var en massa folk.

 

  

.....resten av bilderna försvann,,,,men skall se om jag hittar dom igen,,,,,,,,,,,,,,,

 

 

 

 

 

Hejdå,,,,,,  ses imorgon,,,tror jag,,,, 

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards