Alla inlägg den 5 december 2011

Av Ulla - 5 december 2011 17:43

Ja det blev en fin dag,,,sol hela dagen lång,,,,lite shopping på Jysk och jula.


Ett kafebesök med maken blev det också.


Sedan samtal med min doktor.


Hoppas du får en skön kväll........jag har en massa jag skall se på tv...

Av Ulla - 5 december 2011 09:11

LEVA MED en "osynlig sjukdom" Medan utifrån Jag kan verka normal, Det är den del som du inte kan se, Den ständiga smärta och kamp inom, Är aldrig så tydligt för mig. Även om jag får bära ett leende, Ofta är det täcker tårar, Men inte tårar på grund av sorg, Eftersom det ofta kan verka. Var inte för snabb att döma dock Eftersom det är så mycket mer än vad som är känt, Vad som kan tyckas se ut som en sak, Bara kan vända sig till bevisa så fel. Jag kan ibland verka ovänligt, Eller för centrerad kring självet, Eftersom det ibland stående tar allt jag har, Och det är bara ingen energi kvar. Ibland mina ord kan låta konstigt, Min kommunikation kan inte alltid förmedla, Min sanna innersta tankar och känslor, Inte alltid uttrycks av vad jag säger. Du kanske tror att jag inte riktigt är lyssnande, Ibland mitt ansikte eller tal inte kan visa, Men jag hör varje ord du säger, Jag vill verkligen att du ska veta. Den information som inte alltid processen, Så snabbt och tydligt, Och ibland tar det mig längre, Att tolka vad jag hör. Jag saknar kanske många möjligheter, Att erbjuda behövde kärlek eller stöd, Därför att ibland tar det bara lång, För mina tankar och ord för att sortera. Så om mina handlingar verkar olämpligt, I de saker jag säger och gör, Jag hoppas att ni kan förstå, Att det inte är tack vare dig. Det finns gånger jag bli avskräckt, När de tvingas att acceptera min oförmåga - Det är svårt att erkänna mina begränsningar, Och det lämnar mig att känna så skyldig. Men varje ögonblick är en påminnelse När jag ser runt omkring, Den ansträngning det tar bara att ta sig igenom dagen, Bara plocka upp mina fötter från marken. Jag är inte ute efter att finna synd, Jag är bara ett försök att förklara, Att den person som du kan ofta se, Och den riktiga jag är inte exakt samma. Du kanske inte ser den frid och glädje, När du tittar på mitt ansikte, Men jag vet att varje dag jag lever, Är på grund av Guds fantastiska nåd. Det är svårt att alltid vara glad, När smärtan är så mycket verklig, Och inte alla kan förstå, Till omfattningen av hur jag känner. Jag kan inte se det som så dåligt dock, Även om jag skulle mycket hellre det inte vara så, Men jag vet att om jag måste uthärda, Gud kommer att stärka mig när jag går. Det kan tyckas som om jag tar ingen stolthet På det sätt som jag ser eller klänning, Det kan dock vara mycket mer på gång, Inne i den stora röran. Mitt hem är kanske inte trevligt och snyggt, Min säng inte alltid gjorts, Tvätten får inte alla göra, Och ofta det gör mig skamsen. Men jag måste bara göra vad jag kan, Varje dag har jag att välja, Vad är viktigast just då, Och de uppgifter jag kan förlora. Alla planer och drömmar jag en gång hade, Nu verkar inte riktigt lika tydlig, Ändå känner jag en frid inom, Som min Herre håller ritning mig nära. Att ha en kronisk sjukdom, Eller ett funktionshinder som man måste bära, På något sätt sätter livet i perspektiv, Och bidrar till att göra oss mer medvetna. Jag inser nu att varje dag jag lever, Är en gåva från Gud ovan, Det är svårt att inte luta sig mot honom, Eller att se till sin stora kärlek. Jag nu till fullo kan förstå, På min egen, det finns inget jag kan göra, Det är bara tro och bön, Att jag kan göra det igenom. Det kan tyckas vara en överdrift, Ingen kan alltid mår så dåligt, Men bara de som har vandrat i dessa skor, Kan uppskatta de strider som jag har haft. Jag ser så många människor mindre lyckligt lottade än jag, Behöver inte se långt, Det finns så många lider runt, Det spelar ingen roll vem du är. Omständigheter och sjukdomar kan slå oväntat, Och du kan aldrig vara förberedd, Det kan vara svårt att förstå, Lämnar dig sårbar och känsla rädd. Jag måste hela tiden vakta mina tankar och sinne, Som Satan försöker alltid att få ner mig, Han vill att jag ska känna hopplöst och ovärdig, Och vända mitt leende till en rynkad panna. Det är svårt att inte bli deprimerad, När jag ser den börda min familj måste bara, Att jag inte alltid kan tillgodose deras behov, Ingen kunde vara mer medveten. Det finns tillfällen jag känner för att ge upp, När jag tittar för långt framåt, Men jag vet om mina nära och kära fick välja, De skulle bara välja att ha mig här istället. Det finns så många upp-och nedgångar, Nya utmaningar varje dag, Jag måste sträva efter att hålla ögonen på Gud, Så att jag inte kan gå vilse. Det skulle vara så svårt att hantera, Utan Gud, skulle jag hoppas att alla vara borta, Eftersom genom att underkasta sig honom i bön, Är när mina svagheter görs starka. Så när ni ser hur jag ser ut, När min osäkerhet är i sikte, Base vem jag är på vad som finns inuti, Inte genom de saker som jag kan göra. Den största lärdom som jag någonsin lärt mig, Är anledningen till att jag är här på jorden, Är det inte att leva för sig själv och vinna, För i dessa saker är inte mina värt. Gud har ett syfte för mitt liv, Även om detaljer jag inte kan se, Han har fortfarande den under kontroll, Och är ständigt vakar över mig. Kanske jag en dag kommer att bli bra, Och min hälsa Han kommer att återställa, Men om det inte är i Guds vilja, Jag kommer fortfarande att prisa honom allt mer. Om detta lidande kan ge heder till honom, Jag kommer gärna emot samtalet, På grund av Hans stora kärlek till mig, Han led och gav sitt allt. Jag måste tro att det jag går igenom nu, Kommer på något sätt arbetar tillsammans för gott, Och en dag kommer att avslöjas, Och allt kommer att bli förstådd. Medan jag oroar fortfarande om vad du tycker, Fler exempel som jag kan visa, Jag lär mig så mycket mer varje dag, Och det har verkligen hjälpt mig att växa. (av Mary Hastings)

Av Ulla - 5 december 2011 08:55

Morning denna måndag den 5 december

En helt ny dag och en helt ny vecka,,,


När du vaknar på morgonen, så kom ihåg att oavsett om din första tanke är ”Undrar vad det blir till frukost?” eller ”Jag undrar vad det skall hända för något spännande idag?” så är det samma sak. Nalle Puh..



Glöm inte att Le, även om du inte känner dig glad eller har lust att le. Har du tänkt på att hur du beter dig skapar hur du mår? Le mot någon även om du inte känner dig glad. Personen ler i dom flesta fall tillbaka mot dig och vips, vilken skön känsla som infinner sig. Du BLIR glad….det smittar. Gå inte runt och var sur och arg. Le även om du inte känner för dig och du kommer snart att vara glad på riktigt igen. Jovisst har du rätt att vara sur och ledsen men inte hur länge som helst. Varför ska du befinna dig i ett sånt negativt tillstånd? Är det inte skönare att känna att livet är toppen? Du väljer faktiskt själv hur du mår i viss utsträcknig. Ja även svårt sjuka människor kan vara glada och nöjda trots svår sjukdom, om dom själva väljer att vara just glada. Nu går ju inte ens jag runt och är glad jämt. Tvärtom jag är ledsen rätt ofta men försöker lära mig det här med att skapa mig en gladare tillvaro. Jag kämpar mig sakta men säkert igenom Kay Pollaks bok ”Konsten att välja Glädje”. Den är mastig men jag ska nog klara det nångång.


Dagen idag,,,,det är minusgrader i Göteborg och halt ute....ser i alla fall ut att bli en fin dag hoppas bara att inte många drattar på ändan idag. Vill skriva så mycket men men men,,,det kommer inte fram,,,,,,,,,,,eller,,,

Dagens Citat: Man får säga vad man vill om ett syndigt leverne men det är allmänbildande. Hjalmar Bergman


ORDEN FATTAS... De finns men de kommer inte ut… ja orden ni vet. De där orden som behövs för att man ska kunna berätta om livet …. ja om allt som händer och sker runt omkring en. Vad är det som händer…??? så många har prövningar av olika slag… Det är det som kallas livet. Nej det är nog så ändå kommer jag fram till. Jag tänker mycket… ibland för mycket. Jag läser många bloggar där människor är sjuka och de kämpar på för att göra det bästa av allt. Jag känner mig alltid så ynklig då jag sen inser att mitt ibland rätt banala klagande endast känns som en stor Orätt. Ja den friske har många önskningar och den sjuke har endast en. Att få ha hälsan är det viktigaste i livet. Så man undrar varför har jag CANCER, FIBROMYALGI, en massa öronproblem, yrsel, annan värk här o där, en mage som strular,,,,bla bla bla,,, Jag lär mig hela tiden … och jag blir aldrig full-lärd heller. Vid mitt senaste besök hos min rara doktor sa jag att jag leker att jag är frisk. Jag tänker så… Jag talar tyst till mig själv… upprepar orden… Ta det lugnt… det ordnar sig. Jag är Olycklig ibland… och ibland är jag lycklig. Livet kan vara lite upp och ner ibland...




Dagens Citat:


Man får säga vad man vill om ett syndigt leverne men det är allmänbildande.


Hjalmar Bergman



Önskar er alla en skön måndag,,,nu skall jag se på Nyhetsmorgon och fundera lite över dagen,,,

Ha en bra början på en helt orörd vecka !

Presentation


Välkommen till min blogg TANKEHOPP...

Jag lever alltid på (hoppet)
Hoppet är en vaken dröm. Aristoteles (384 f.Kr-322 f.K


Jag en kvinna från Göteborg som tömmer mina innersta tankar, känslor och andra händelser här i denna blogg. Det kommer att

Bloggar jag gärna besöker

Länkar

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards